Cultuurjournalist Henk Roozeboom presenteert nieuwe theatervoorstellingen op Utrechtse podia. Dit keer over: SPRING festival 2016 zoekt de verbinding.

Grenzen overschrijden. Of liever het verkennen van verschillende kunstvormen binnen andere kunstdisciplines, dat is de kern van SPRING festival 2016. Voor de bezoekers valt er tussen donderdag 19 t/m zaterdag 28 mei, dan ook veel te ontdekken.  

            Nationale en internationale choreografen en theatermakers verkennen de grenzen tussen dans, theater en beeldende kunst. Zij maken cross over’s, leggen verbindingen. Verbindingen tussen verschillende muziek- en dansvormen. En als een rode draad loopt dat zoeken naar verbindingen door het programma van Spring festival heen.

            “De grenzen tussen de genres bestaan niet meer,” zegt Rainer Hofmann de artistiek directeur van SPRING. “Dit festival laat die openheid zien en daarnaast zie je de politieke noodzaak van de makers om vragen te stellen bij wat ons nog verbindt. Het is de state of the art van de internationale performance kunst.”

            De Duits/Nederlandse choreografe Nicole Beutler zoekt die verbinding door op verschillende manieren naar een plein, een square, te kijken. Het is een geometrisch vierkant, een ontmoetingsplek waar mensen samenkomen en square verwijst ook naar een Amerikaanse volksdans, de zogenaamde square dance.   

            Die volksdans gebruikt zij als inspiratiebron voor haar voorstelling 6: THE SQUARE. Het is tevens de openingsvoorstelling van het festival is. Ze maakt gebruikt van de strakke, efficiënte, als een machine functionerende, dansstijl van de square dance. Maar in haar choreografie laat zij haar dansers uit die vaste patronen breken.

            Niek Steur zoekt de verbinding met zijn publiek door te doen waar hij als geen ander goed in is, het stapelen van stenen. Stenen in alle soorten en maten die hij in opperste concentratie zo op elkaar stapelt dat ze een evenwicht bereiken en niet omvallen. Tijdens het festival pakt hij groots uit.

            Op de Neude zien we hem met menshoge rotsen in de weer. Via takels en touwen zal hij die rotsen op elkaar in evenwicht proberen te krijgen. Op de vraag wat hij daar dan mee verbindt zegt Hofmann: “Dat zijn de mensen die even de tijd nemen om naar hem te kijken. Daarmee verbindt hij die mensen met elkaar, met hem en zijn idee.”

            In de voorstelling Sons of Sissy voert Simon Mayer zijn publiek de Oostenrijkse volksdans en folk-muziekgeschiedenis in. Technisch perfect en met veel humor en op een onverwachte wijze worden die traditionele dans- en muziekgewoontes uitgevoerd. Waarbij tegelijkertijd ook nog eens de titel wordt verklaard.

            De genoemde voorstellingen zijn maar een greep uit het rijke en overvolle programma van Spring festival. Makers gaan op zoek naar hoe wij ons als individu tot elkaar kunnen verhouden. “Maar,” zegt Hofmann, “Ik heb ook voorstellingen geprogrammeerd die mooi zijn om naar te kijken. Omdat ze gewoon goed gemaakt zijn. Ook die voorstellingen zijn de moeite waard.”

                        Het festivalhart is dit jaar te vinden in de Stadsschouwburg Utrecht. Daar zullen festivalgasten en bezoekers zich ongetwijfeld met elkaar verbinden. Op een ongedwongen manier via spontane ontmoetingen of praatjes aan de bar in het gloednieuwe stadscafé Mevr. Dudok, het meeting point tijdens SPRING.

SPRING van 19 tot 28 mei, op verschillende locaties in Utrecht, voor het volledige programma en kaartverkoop: www.springutrecht.nl