Door Jelle den Toom - De Biltstraat moet op de kaart en dat begint met een bierviltje. De Biltstraat Ondernemersvereniging (BOV) start daarom met de verspreiding van speciale bierviltjes die de Biltstraat gaan promoten.

Verschillende partijen uit de Biltstraat werken mee aan deze actie. Het ontwerp is gemaakt door Bob van Buuren, kunstenaar met een beperking bij Ateliers De Wijde Doelen. Bert de Groot is lid van de BOV en daarnaast begeleider bij Ateliers De Wijde Doelen. “Deze week ga ik beginnen met het verspreiden van de bierviltjes”, aldus De Groot.

Ontstaan en doel van de bierviltjes
“Het plan voor de bierviltjes komt van het bedrijf ArtMat", legt De Groot uit. "Ik heb de spreuk Stap eens af op de Biltstraat geleverd, het werk Sturen van Bob is gebruikt als voorkant en ArtMap heeft uiteindelijk voor de vormgeving gezorgd".

Machteld Kooij is de voorzitster van de BOV en zij vertelt dat de leuze een dubbele betekenis heeft. “Enerzijds is het gericht op de fietsers van de Tour de France, die volgend jaar door de Biltstraat rijden. Zij moeten van hun fiets afstappen om wat bij ons te komen drinken. En anderzijds is het bedoeld voor mensen die ergens anders in Utrecht zijn. Zij kunnen letterlijk op de Biltstraat afstappen om hier te winkelen of wat te drinken”, aldus de voorzitster van de BOV.

Naast de bierviltjes worden er ook flyers en posters verspreid in de Biltstraat en daarbuiten.

QR-code
Of de actie een succes wordt kan De Groot meten, want zegt ze: “Op de bierviltjes staat ook een QR-code. Als je deze scant met je telefoon dan kom je terecht op de facebookpagina van de BOV. Door middel van die QR-code kunnen we precies bijhouden hoeveel mensen we bereiken.”

Het is niet voor het eerst dat buurtbewoners worden betrokken bij een actie van de BOV. Een jaar geleden vond de 'Ik wil hier...' stickeractie in de Biltstraat plaats. Bij deze actie werd de leegstand in de Biltstraat op een ludieke manier aangepakt. Buurtbewoners mochten speciale stickers op de leegstaande panden plakken. Op de stickers konden zij hun wens uitspreken over de invulling van het lege pand. De meeste vraag was er naar een bakker, een drogist, een boekhandel en een bloemist. Na de stickeractie vestigden veel nieuwe ondernemers zich in de Biltstraat.

Ik wil hier.. -stickeactie van vorig jaar. Foto: M. Kooy

Om de leegstand nog verder te verminderen loopt er op dit moment ook een kaartenactie. Kooij: “We hebben een kaart laten drukken en deze opgestuurd aan grote bedrijven. We hopen dat namen als V&D, Blokker, HEMA, Marskramer, Kruidvat en Etos door die kaart geïnteresseerd raken om een winkel in de Biltstraat te vestigen.”

Biltstraat door de jaren heen
De Biltstraat heeft in de loop der jaren veel verschillende karakters gehad. Thomas Willemsen van Foto Film Office vierde dit jaar zijn 45-jarige jubileum als ondernemer in de Biltstraat.

“De Biltstraat was eerst een echte winkelstraat. Daarna werd het een straat vol met uitzendbureaus en nu lijkt het erop dat de Biltstraat een straat wordt met steeds meer cafeetjes en restaurantjes”, vertelt Willemsen.

Hoewel de leegstand wordt verminderd, ziet hij niet louter voordelen. “Voor de reguliere ondernemers heeft het geen voordeel. Veel cafés gaan pas ’s middags rond 16:00 uur open en de meeste reguliere winkels sluiten een of twee uur later. Voor de Biltstraat is het wel gunstig, want ’s ochtends kunnen de mensen naar de winkels en ’s avonds zijn de cafeetjes en restaurantjes geopend. De Biltstraat is hierdoor wel heel de dag levendig”, besluit hij.