Door Henk Roozeboom

            Dat het om een wetenschappelijk onderzoek met een grote knipoog gaat, wordt al vanaf het begin van de voorstelling duidelijk. Het publiek betreedt een onderzoeksruimte waar een wetenschapper kinderen opmeet, tassen onderzoekt en zijn bevindingen keurig noteert. Hoe zal het publiek reageren?

            Interactie met het jeugdige publiek daar is het de theatermakers, Denise Lukkenaer en Ferry Spigt van TG Locals om te doen. Samen studeerde aan de Utrechtse HKU waar ze stage liepen in het Nijntje-museum en daar een peutervoorstelling hebben gemaakt. Die samenwerking klikte zo goed dat ze een aantal jaar later besloten hiermee door te gaan.

            “Het maken van kinder- en jeugdvoorstellingen boeit ons omdat kinderen goudeerlijk zijn,” zegt Spigt. “Als ze iets dwars zit merk je dat gelijk. Soms zijn ze onrustig dan zijn ze weer snel afgeleid en moeten we erg ons best doen om ze bij de voorstelling te betrekken. Iedere keer s het voor ons echt kicken als dat lukt.”

            De theatermakers ervaren de kunst om de aandacht van het jeugdige publiek te grijpen en vast te houden als een spel. Het komt er op aan het publiek zo te kunnen bespelen dat het helemaal opgaat in het verhaal dat de acteurs willen vertellen. Soms moeten ze dan net even wat meer improviseren of juist meer stiltes laten vallen.

            Het verhaal van Het geheim van de liefde ontstond toen het theaterduo tijdens een Kinderboekenweek een voorstelling moest maken rond een wetenschappelijk thema. Spigt: “Bij het bedenken van een theatervoorstelling rond wetenschappelijk them liepen we vast. Daarom besloten we iets te kiezen dat tegenover de ratio staat, het gevoel, en hier een wetenschappelijk onderzoek op los te laten..”

            Samen met schrijfster Anouk Saleming zijn ze daarin geslaagd. De schrijfster woont boven de studio waar Spigt en Lukkenaer scènes direct konden uitproberen. Wanneer een scène speltechnisch niet helemaal klopte en aangepast moesten worden gingen de spelers even naar boven waar Saleming de scène ging herschrijven.

            In een reeks van try-outs voor een live kinderpubliek in bibliotheek van IJmuiden werd verder aan de voorstelling geschaafd. De makers besloten de kinderen actief onderdeel te laten zijn van de voorstelling. Spigt:” Daardoor krijgen de kinderen het gevoel dat er iets te gebeuren staat en dat ze onmisbaar zijn oor de afloop van het verhaal.”

            De voorstelling is geschikt voor 6 plusser-tjes. Hoe ze dat weten? “Dat heeft allemaal te maken met de woordkeuze en de lengte van de spanningsboog,” legt Spigt uit. Voorstellingen voor2 plussers zijn veel associatiever het taal gebruik is een stuk eenvoudiger en we zetten meer muziek in.”

            In Het geheim van Liefde zorgt een gitarist voor een extra komische noot. Het is een muzikant die zich laat inhuren om recepties, huwelijken, verjaardagen of andere feestelijke bijeenkomsten met zijn muziek op te luisteren. Op zoek naar de opdrachtgever die hem had ingehuurd is hij per ongeluk de verkeerde zaal ingewandeld.

Voorstelling: Het geheim van de liefde, door: TG Locals, regie: Annelies van Wieringen spel: Denise Lukkenaer, Ferry Spigt en Job Kuhlkamp te zien: 16, 17 okt. in: Theater Kikker, informatie en reserveringen: www.theaterkikker.nl