Wanneer het Belgische theatergezelschap Abattoir Fermé een voorstelling maakt over de Amerikaanse schrijver Charles Bukowski, weet je zeker dat regisseur Stef Lernous daar zijn eigen draai aan zal geven. Lernous ontmaskert de wereld beroemde schrijver.

Door Henk Roozeboom

            “Er zijn heel veel mensen die gek zijn van Bukowski,” zegt Lernous, “maar ik vermoed dat zij, of velen, zijn werk eigenlijk niet eens gelezen hebben. Zij laten zich meer leiden door het beeld dat men van de dronken schrijver heeft. Dat aura dat rond zijn hoofd tolt, charmeert de mensen blijkbaar op een bepaalde manier.”

            Bukowski staat bekend als een notoire zuipschuit, een rokkenjager die zich het liefst, ergens in Los Angeles, in een kroeg vol laat lopen, geniet van knokpartijen en daarnaast ook nog boeken schrijft. Boeken waarin hij het leven van de ‘negen tot vijf mens’ beschrijft. Mensen die een leven leiden waarin niks te beleven valt.

In beknopte zinnen en met krachtige woorden verhaalt hij over het uitzichtloze bestaan van mensen die iedere dag braaf naar hun werk gaan, vrouw, kinderen en een mooi huis hebben. Daartegenover schetst Bukowski zijn eigen leven dat, zo schrijft hij in zijn roman Women, barst van de avontuurtjes met vrouwen.”

“Honderden mooie vrouwen, zegt ie gehad te hebben,” reageert een sceptische Lernous. “Die vallen voor een zatlap zeker! Mooie vrouwen die zich door hem laten dumpen? Ik heb zo mijn vragen bij die romantiek. In een You Tube-filmpje zag ik hoe hij een vrouw letterlijk de deur uitschopt.”

“En,” voegt Lernous daar aan toe, ”als je zijn werken kritisch leest, blijkt ook Bukowski een eentonig bestaan te leiden, misschien wel net zoals het hoofdpersonage uit zijn roman Postkantoor. Ik denk dan ook dat Bukowski slechts een relatie heeft gehad met 10 lelijke vrouwen, dat is, volgens mij de waarheid achter de waarheid.”

De regisseur vindt Bukowski niet charmant, snugger noch slim. “Zijn wijsheden,” zegt hij, “bestaan uit platitudes en zijn gedichten zijn verschrikkelijk. Ik vind hem een vervelende alcoholist, die een tweetal goede boeken, Factotum en Postkantoor, heeft geschreven. Maar pas op, het is wel een intrigerend figuur.”

De combinatie van het heel toegankelijke en populaire van die twee boeken met daarnaast die, onder het mom van vrouwenliefhebber te zijn, lelijke, bijna vrouwenhater, spreekt Lernous aan. Die houding is een statement, een krachtig ‘not done’. Daarom wilde Lernous met twee acteurs een voorstelling te maken over ‘die klier’.

Hij kroop in de huid van de schrijver, schreef, vanuit dat perspectief, nieuwe teksten die gebaseerd zijn op Lernous’ eigen jongensdromen en liefdesleven. Verhalen over de eerste keer seks en de roes van alcohol. “Maar dan drie keer overdreven natuurlijk,” voegt hij daar aan toe. “Net als Bukowski doet.”

Wat het publiek, volgens de makers, te zien krijgt, zijn twee zuipende losers die in de roes van alcohol verhalen vertellen over vermeende liefdes. Opschepperij en wat blijft daar van overblijft als een vrouw langs komt. Daar in die kroeg in Los Angeles, dat tevens het decor vormt van The L.A. Play de nieuwste voorstelling van Lernous die in mei te zien zal zijn.

 

Voorstelling: Buko door: Abattoir Fermé regie: Stef Lernous, te zien: 25,26 nov., in: theater Kikker, informatie en reserveringen: www.theaterkikker.nl