Door Ton van den Berg - De eerste Tourploegen zijn in de stad, Giant presenteert zich in en rond de Domkerk, op het Jaarbeursplein doet de Tour de France goede zaken met verkoop van T-shirts en in de Jaarbeurs is een primeur: de eerste kinderpersconferentie van de Tour de France.

Het Jaarbeursplein met een verkoopcaravan van de Tour de France. Foto: Ton van den Berg

Wie nu nog wil vluchten voor de Tour de France moet dat onmiddellijk doen want wie blijft kan er niet meer omheen: het circus dat de Tour is, is in de stad! Hoewel? Er is een kleine kink in de kabel, wat ook wel 'Met De Franse Slag' wordt genoemd: de reclamekaravaan is er niet. 

De stand van Le Tour Utrecht in een bijna lege hal 1. Foto: Ton van den Berg

In hal 1 van de Jaarbeurs is een aantal tentjes opgebouwd met onder meer de merchandise van Le Tour Utrecht, met Nijntjes en al, maar in de rest van de gigantische hal is het stil en vooral leeg. Vrijdag pas komen de tientallen voertuigen die in de reclamekaravaan meerijden. Een misverstand met de Utrechtse organisatie want die rekende erop, en er is veel reclame voor gemaakt, dat het publiek al dagen eerder naar al die reclame mocht komen kijken.

Enkele toeristen uit Frankrijk hangen in hal 1 rond. Ja, ze vinden het jammer dat de karavaan er zelf nog niet is, maar meneer, zeggen ze, die Nijntjes in dat stalletje maakt veel goed en meneer Prudhomme is al een paar keer langs komen lopen, die hadden ze nog nooit in het echt gezien.

Tour-directeur Prudhomme mag weer aan de bak. Samen met burgemeester Van Zanen opent hij even verderop in de Jaarbeurs, onder het oog van veel fotografen, het perscentrum waar 2000 journalisten hun onderdak vinden. Er zijn meteen lange rijen wachtenden voor de balie waar de pers-accreditaties worden uitgereikt. 

Opening van het perscentrum. Foto: Ton van den Beg

Bij de kinderpersconferentie in MediaPlaza verschijnen de eerste wielrenners waaronder ook een vrouw: Marianne Vos, zo is er toch iemand met een Rabobankshirt aan, opmerkelijk in dit Tourgebeuren waar de Utrechtse bank zo afwezig is.

Maar liefst 21 enthousiaste kids, want zo worden kinderen genoemd door de organisatie, zijn uit honderden ingestuurde vragen geselecteerd om hun vragen te stellen aan de Nederlandse wielerhelden Ramon Sinkeldam, Roy Curvers en Koen de Kort van team Giant Alpecin. Maar ook lokale held Wilco Kelderman en zijn Lotto Jumbo teamgenoot Robert Gesink worden onderworpen aan de scherpe vragen van de nieuwsgierige kids die wollen weten wat ze eten onderweg, hoe ze dat toch volhouden een dag lang op de fiets en hoe ze dat toch doen: plassen onderweg.

Niet iedereen had aandacht voor de kinderpersconferentie. Foto: Ton van den Berg

Filemon Wesselink en Kees Jansma leiden de persconferentie die in het begin even chaotisch is want als een van de kinderen een renner om een handtekening vraagt, duikt het hele perskinderengebeuren er bovenop, die willen dat ook.

Na afloop gaan ze allemaal op de foto. Deze Tourdag kan voor de kids in ieder geval niet meer stuk. 

Groepsfoto van persconferentie kids en wielrenners. Foto: Johan Morgenstond

Ondertussen gaan de voorbereidingen voor de opbouw van het spektakel in de kokende hitte van Utrecht gewoon door. Ron Looij is verantwoordelijk voor het parcours, al twee jaar lang is hij er dag en nacht mee bezig dat ieder stukje straat in Utrecht geschikt is voor de tijdrit van zaterdag en de etappe van zondag. De laatste puntjes op de i zet hij met de Franse Tourmedewerkers die strepen zetten op de Croeselaan waar de finish is. Gaat het goed Ron? Geen problemen, zegt de zwetende Looij, het worden mooie dagen.

Ron Looij (links) overlegt op de Croeselaan. Foto's Ton van den Berg

Hier komt het persvak voor de fotografen.