Kees van Oosten - Op 18 mei maakte Milieudefensie met veel tam-tam bekend dat het de gemeente Utrecht zou komen helpen in de beroepszaak van de KNAC tegen de Utrechtse milieuzone voor personenwagens.

Wat Milieudefensie er niet bij vertelde was dat ook de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) beroep had ingesteld. Ongetwijfeld met de bedoeling het verzet tegen de milieuzone te associëren met de automobielclub. Zo doe je dat als je je eigen achterban wil misleiden.

De SSLU heeft beroep ingesteld omdat de milieuzone voor personenwagens een maatregel is die tot veel omrijden leidt en de lucht geen spat schoner maakt. Een symboolmaatregel bovendien die door de gemeente wordt gebruikt om het groeiend autoverkeer in de stad niet terug te hoeven dringen. Bij projecten als de Megabioscoop, de uitbreiding van de Bijenkorf, de ondergrondse parkeergarage onder het Jaarbeursplein e.d. voert de gemeente steevast aan dat het niets geeft als er daardoor nóg meer autoverkeer komt, want er komt een milieuzone en die tovert de lucht weer schoon. 

Milieudefensie roept net als GroenLinks-wethouder Van Hooijdonk dat de lucht 30% schoner wordt in Utrecht dankzij de milieuzone. Uit de berekeningen die de gemeente heeft laten uitvoeren door RoyalHaskoningDHV & TNO blijkt dat de milieuzone voor personenwagens de lucht nog niet 0,3% schoner maakt. Om precies te zijn 0,11 microgram/m3 NO2 en alleen in de milieuzone zelf. Voor de Catharijnesingel tussen de Bleekstraat en de Tolsteeg berekent de nsl-monitor 40,094 microgram/m3 NO2 in 2015. Wat Milieudefensie en Van Hooijdonk roepen is dus grotesk bedrog. 

Wat Milieudefensie haar goedgelovige achterban ook niet vertelt is dat de milieuzone die gemeenteraad in oktober 2013 heeft vastgesteld een slap aftreksel is van de milieuzone zoals die was uitgedacht door RoyalHaskoningDHV & TNO. Die hadden namelijk voorgesteld om alle diesels tot met euroklasse 3 uit de milieuzone te weren (grofweg alle diesels met een bouwjaar van vóór 31 januari 2005). Op voorstel van D66 en met steun van GroenLinks echter zou euroklasse 3 niet verboden worden. Het berekende effect was daardoor niet meer 1.01 maar 0.11 microgram/m3 NO2. Pakweg 10 x minder.

Tegen de vastgestelde milieuzone werd door Milieudefensie echter geen bezwaar gemaakt. Door de SSLU wél, want van het effect (dat toch al weinig voorstelde) bleef volgens de berekeningen van de gemeente zelf zo goed als niets over doordat diesel euroklasse 3 niet geweerd werd (die heel groot is). 

In plaats van nu samen met de SSLU naar de rechter te lopen en te eisen dat de gemeente eindelijk serieuze maatregelen neemt om de lucht schoner te maken, besloot Milieudefensie om het samen met de gemeente op te nemen tegen de SSLU en vóór een milieuzone die de lucht geen spat schoner maakt en door de gemeente gebruikt wordt om recht te praten dat er nog veel meer autoverkeer bij kan.  

Wat beweegt Milieudefensie om de gemeente te helpen een waardeloze maatregel te verdedigen en de SSLU te bestrijden die de maatregel aanvecht omdat het een waardeloze maatregel is? En waarom bedriegt Milieudefensie haar achterban door te beweren dat deze waardeloze milieuzone de lucht wel 30% schoner maakt?

Het antwoord is dat Milieudefensie zich geroepen voelt GroenLinks-wethouder Van Hooijdonk een handje te helpen omdat voor Milieudefensie de steun aan het bevriende GroenLinks belangrijker is dan volksgezondheid en luchtkwaliteit. 

Wanneer komt de achterban van Milieudefensie en GroenLinks in verzet? Elk jaar gaan er honderden Utrechters vroegtijdig dood door luchtverontreiniging en een veelvoud daarvan heeft last van astma en copd. Wie trouw en goedgelovig achter Milieudefensie en GroenLinks aan blijft lopen kiest ervoor om daar niet tegen in actie te komen.