De zorg maakt steeds meer gebruik van nieuwe middelen, waaronder contact met patienten op afstand via tablets, zoals de iPad. Dit wordt ook wel beeldzorg genoemd.

Interview door Jan Jansen  

Marian van Beek (69) woont op het Kanaleneiland en is diabetes- en nierpatiënt. Ze krijgt een keer per twee weken drie uur hulp van thuiszorg. Marian is de eerste aan wie, anderhalf jaar geleden, door AxionContinu is gevraagd ervaringen op te doen met het nieuw in te voeren beeldzorgprogramma met een iPad.

Marjan van Beek. Foto: Jan Jansen

Ze had er nog nooit eerder van gehoord en had tot dan toe nauwelijks ervaring met de computer. “Ik was al snel erg enthousiast over de mogelijkheden die ik kreeg met het gebruik van de iPad,” zegt ze. “Je kunt er gemakkelijk mee skypen en krijgt dan beeldcontact met wie je wilt. Bloedsuikerwaarden doorgeven kan ik nu via de iPad. Ik kan zo ook skypen met mijn kinderen en kleinkinderen. Op woensdagmiddag is er bingo. Die kan ik vanuit huis live meespelen. Het is werkelijk een fantastisch, eenvoudig middel om contact te krijgen.”

Alice van Krugten werkt bij AxionContinu als eerstverantwoordelijk verzorgende voor de wijk. Ze stuurt ook de Beeldzorg aan. Alice vertelt dat Beeldzorg op dit moment wordt toegepast bij zelfstandig thuiswonenden. Dat kan ook zijn in een aanleunwoning. Het wordt nog niet in verzorgingstehuizen gebruikt. Dat zal in de toekomst wel gaan gebeuren.

Alice: “In het begin schrikken mensen als ze over Beeldzorg horen en denken ze ‘dat is me veel te ingewikkeld’. Mijn ervaring is dat mensen het heel snel oppakken en dan ook enthousiast worden. Het is erg eenvoudig te bedienen. Je kunt, waar en wanneer je zelf wilt, via de iPad contact zoeken met vertrouwde personen. Als je er zelf helemaal niet uitkomt is er iemand die je thuis komt helpen.”

Marian is een geboren en getogen Utrechtse. Ze woont in de Aziëlaan op Kanaleneiland, is geboren in de Hyacintstraat en opgegroeid in de Griftstraat in Wittevrouwen. Ze herinnert zich nog goed de overlast van de gasfabriek die bij verkeerde wind zwart roetgruis over de wijk verspreidde.

“Als het raam openstond, was binnen in huis in een mum van tijd alles zwart. Ook de stank van de ‘benenkluif’ was soms nauwelijks te verdragen. Verder was Wittevrouwen een prettige, kinderrijke wijk met veel jonge gezinnen. Ik kom uit een gezin met drie kinderen. Mijn vader had als conducteur bij de NS onregelmatige diensten en mijn moeder was huisvrouw. Ik wilde de kapsteropleiding volgen, maar daar hadden mijn ouders geen geld voor. Na de huishoudschool op de Oudenoord ben ik gaan werken bij V&D, eerst in het magazijn en later als verkoopster."

"Op jonge leeftijd ben ik getrouwd en ik kreeg een zoon en een dochter. Mijn man was automonteur en vrachtwagenchauffeur. Hij is op 55-jarige leeftijd overleden. Ruim tien jaar geleden werd ik afhankelijk van thuiszorg. Door het te lang gebruiken van zware medicijnen, vanwege suikerziekte, kreeg ik nierproblemen. Ze zijn definitief aangetast en werken nog maar voor vijftien procent. Ik ben nu vijftien jaar alleen en krijg gelukkig veel steun van mijn kinderen. Beeldzorg is voor mij echt een uitkomst omdat ik daardoor veel zelfstandiger ben en veel zelf kan regelen.”

Het bevorderen van de zelfstandigheid van thuiszorgcliënten door middel van Beeldzorg is ook een belangrijk doel van AxionContinu. Alice van Krugten: “Mensen moeten het gevoel hebben dat ze het onder de knie hebben. Als ze er niet zelf uitkomen of vragen hebben is er een vrijwilliger, Joep Passenier, die geduldig uitleg kan geven. Hij doet dat ook bij de mensen thuis als ze daar behoefte aan hebben."

"Ons beeldzorgproject met de iPad is heel klantvriendelijk. Bij wondzorg bijvoorbeeld kun je de wond via de iPad laten zien aan de zorgverlener, die je van advies kan voorzien. De hulp die verstrekt wordt, gaat altijd over fysieke problemen die voortkomen uit het zorgplan van de cliënt. Via Beeldzorg bereik je ook een efficiëntere vorm van hulpverlening voor de organisatie. Ondanks de bezuinigingen zullen cliënten in de zorg er zo met aandacht en ondersteuning niet op achteruit gaan. Voor ons als organisatie staat alles in dienst van een optimale zorgverlening voor de cliënt.”

(Dit artikel werd eerder gepubliceerd in De Oud-Utrechter en is overgenomen met toestemming van de auteur.)