Door Eline Jacobse - Met gratis WiFi in de binnenstad worden privacygegevens van gebruikers niet aangewend voor marketing- of andere commerciele doelen. Dat zegt de gemeente. Eind 2014 moet het gratis publieke netwerk overal in de binnenstad en in het Wilhelmina- en Griftpark beschikbaar zijn.

Gebruikers kunnen anoniem inloggen of via Facebook. Bij die laatste mogelijkheid geven ze daar informatie over zichzelf weg zoals een naam, leeftijd, woonplaats en e-mailadres. Toch hoeft niemand zich zorgen te maken: “We zijn niet van plan om iets met de gebruiksinformatie te doen”, aldus Maud Bredero van gemeente Utrecht.


Wie nu inlogt op het gratis WiFi-netwerk dat al op onder andere de Neude en het Domplein beschikbaar is, krijgt het volgende scherm te  zien. 



Log je in via Facebook, dan komt de pagina van BezoekUtrecht in beeld (met veel toeristische informatie), zodat je die gelijk kunt ‘liken’. De informatie die wordt opgeslagen is onder meer je publieke Facebookprofiel.

Nico Bremmers van City Wireless, het bedrijf dat de WiFi aanlegt, zegt niks te doen met de gegevens die binnenkomen. “De gegevens van de Facebook-profielen zijn in handen van de gemeente Utrecht. Wij werken in opdracht van de gemeente en voeren alleen uit wat de gemeente met het netwerk wil doen.”

Op de website van City Wireless wordt gezegd dat het bedrijf Facebookgegevens als een marketingtool gebruikt, maar dit is iets wat het bedrijf voor andere opdrachtgevers doet. Dit geldt dus niet voor gemeente Utrecht, benadrukt Bremmers.



De reden dat de gemeente Utrecht gebruikers het liefst laat inloggen via Facebook, is om een informatieportal te bieden. “We willen dat gebruikers die inloggen gelijk kunnen zien wat er in Utrecht allemaal gebeurt. Toeristen kunnen dan bijvoorbeeld zien waar het VVV-kantoor is, of welke theatervoorstelling er die avond speelt.” vertelt Bredero. 



Met de gebruikersgegevens die de gemeente ter beschikking heeft, gebeurt nu in ieder geval niks, volgens Bredero. “Dat zijn we ook niet van plan. We willen het ook niet commercieel maken, maar puur richten op het bieden van praktische informatie. Het kan wel zo dat je bijvoorbeeld meer wil weten over een bedrijf en hierop door kan klikken, maar dit zijn alleen praktische dingen.”


Bredero houdt de deur wel op een kier als het gaat om de gegevens: “Mochten we wel ooit iets met die gegevens doen, dan zullen we de mensen hier eerst toestemming voor vragen."

In totaal betaalt de gemeente Utrecht 100.000 euro voor de uitrol van de gratis WiFi in de binnenstad. Dit dekt de kosten voor de aanleg zelf. City Wireless, die het netwerk vier jaar lang gaat verzorgen, maakt ook kosten en verdient die terug door diensten aan te bieden aan bedrijven en de universiteit. Die kunnen ook van het netwerk gebruik maken maar moeten er voor betalen.

De gratis WiFi is namelijk alleen voor openbare ruimten in de stad en ook maar tijdelijk beschikbaar. Wie als gast inlogt krijgt 20 minuten WiFi en wie dat met Facebook doet 40 minuten. Inwoners van de binnenstad kunnen dus niet opeens gratis gaan zitten surfen.

Door via de inlog van Facebook meer minuten aan te bieden wordt het wel aanlokkelijker om die optie te nemen. Maar zo hard zal het niet lopen denkt Bremmer want tijdens de pilot op het Domplein en de Neude logde 85% anoniem in, en 15% via Facebook.