In een reeks artikelen onderzoekt Sjoerd de Boer wat er allemaal gebeurt met Utrechtse subsidies. Hier deel 1 en deel 2 en deel 3.
  

Sjoerd de Boer -  In de eerste aflevering van deze serie over de Utrechtse bodemloze subsidiepot, hadden we het over de commerciële vrijwilligersorganisatie Wachtverwachter die in 2023 dik drie ton subsidie kreeg.  

Niet alleen de commerciële jongens (of meisjes, in geval van Wachtverzachter) weten de pot goed te vinden. De Vrijwilligerscentrale Utrecht (VCU, website) kreeg van onze vrijgevige gemeente in 2023 maar liefst 1.7 miljoen subsidie.

Dat klinkt overdreven en dat is het ook. De gemeente deed hier een trucje zodat het subsidiebedrag voor 2024 geboekt werd in december 2023. Dit trucje kan gebruik worden om restjes uit subsidiepotten te trekken of gewoon om bedragen te verstoppen.

Er is het gezegde 'wie wat verstopt, die heeft wat te verbergen'. Dus ben ik erin gedoken.

Laat ik eerst de subsidiebedragen van de afgelopen 5 jaar maar eens op een rijtje zetten:

2020 => 674.000
2021 => 774.000
2022 => 765.000
2023 => 812.000
2024 => 895.200

We zien: in 5 jaar is het subsidiebedrag met dik 200.000 euro toegenomen. En in 2024 mag de VCU bijna 9 ton Utrechtse belastingencenten uitgeven. Da's 80.000 euro meer dan in 2023.

Jaarrekening
De Vrijwilligerscentrale Utrecht moet als algemeen nut beogende instelling (ANBI) een jaarrekening leveren. Die van 2023 is er nog niet, maar ook in die van 2022 staan interessante dingen.

De VCU heeft in dat jaar 9.8 fte in dienst, verdeeld over ongeveer 13 mensen waar de blanke vinkjes van afspatten (zie hier). Het salaris is helemaal niet slecht met een gemiddeld brutto maandsalaris van bijna 4600 euro.

Het is natuurlijk maar een gemiddelde. Een 'simpele' adviseur verdient bij de Vrijwilligerscentrale Utrecht ongeveer 3000 euro. Het salaris van Nyenrode-alumnus Judith Deyen, die al 10 jaar bij de VCU werkt en daar al bijna 7 jaar directeur van is, zal een flink stuk hoger liggen.

Met een totaalbedrag aan loonkosten van dik 700.000 euro zijn ze al een flink stuk door hun subsidie heen. En gewoon even voor de context: als je als bewoner subsidie uit het initiatievenfonds vraagt, kun je hulp krijgen voor alles en nog wat. Behalve voor de arbeid, dat moet je zelf leveren. De VCU krijgt daar 700.000 euro voor.

Dan blijft de vraag of de VCU die bijna 9 ton per jaar waard is. In 2022 heeft Avance een onderzoek gedaan naar de impact die het VCU heeft. De VCU claimt graag dat ze er zijn voor de 150.000 Utrechtse vrijwilligers, maar dat blijkt niet uit het aantal vrijwilligers die Avance kon bereiken.

Op de vragenlijst die werd rondgestuurd, reageren er 91 vrijwilligers en 6 organisaties. De meest opvallende conclusie vanuit de organisaties is dat er niet veel reacties komen op de vacatures. En dat is best wel kritisch voor een onderzoek waar de VCU zelf opdracht voor gaf.

We kijken ook nog even naar de huisvesting. Met wat extra kosten als stroom, verzekeringen en schoonmaak (waar ze blijkbaar geen vrijwilligers voor kunnen vinden) betalen ze 5000 euro per maand voor een monumentaal pand op de Bemuurde Weerd. Vraag: moet deze organisatie wel in een monumentaal pand een pand in de binnenstad zitten?

Conclusie
Er zijn verschillende organisaties in Utrecht die geen ander doel lijken te hebben dan als uitzendbureau te spelen voor vrijwilligers. Dat geldt voor Wachtverzachter en ook voor de VCU. En dan heb ik het nog niet eens over het commerciële GeluksBV gehad, dat ook niet meer is dan een veredelde CV-schuiver voor onbetaald werk.

Wat mij betreft brengen we al deze organisaties onder één vlag, brengen we deze onder in het Stadskantoor en maken er een wethouder verantwoordelijk voor. Want zeg nou zelf: vrijwilligerswerk is onbetaalbaar en dat mag geen verdienmodel zijn.

Nog één ding. Laten we die verhoging van 2024 van 80k terugdraaien en daar 40k van naar de verkeerstuin sturen. Die levert tenminste nog iets op. De VCU lijkt alleen iets voor zichzelf op te leveren.