Jim Terlingen - Het is donderdagmiddag. Mijn tante Joke belt: "Jim, wil je mij helpen bij het opladen van mijn NS-kaart? Ik weet niet zo goed meer hoe dat moet."

Ik heb een zeer goede band met mijn peettante (80) en een dag later ben ik bij haar in Culemborg in huis. Een reproductie van een oude tekening van de Domtoren aan de muur. Fijn. Joke heeft dezelfde geboortegrond.

We gaan direct in haar stadje naar de supermarkt. Mijn tante begint een beetje in de greep te raken van de ouderdom en is wat onzeker als we op het gele apparaatje aflopen dat daar staat.

Maar het lukt. Het apparaatje zegt 26,22 euro als we beginnen en na afloop van onze actie staat er 46,22 in het schermpje. Twintig euro gestort. Prima. Pasje eruit.

Maar dan vraagt ze "Hoe kan ik eigenlijk zien hoeveel geld op mijn pas staat?" Ikke, vol overtuiging: "Dat laat ik je thuis zien op de app."

Thuisgekomen zien we in de NS-app in het gele bolletje (zoeentje als in de afbeelding hierboven) helaas nog het oude bedrag staan: 26,22 euro. "Ah, maar dat wordt zometeen geüpdated", zeg ik.

Ik weer naar huis. Mijn tante, ongerust omdat de app steeds maar niet het nieuwe bedrag toont, belt me de dagen erna (zaterdag, zondag en maandag). En ik steeds maar geruststellen.

Uiteindelijk toch maar even de klantenservice gebeld. Een vriendelijk mens.

"Ja, het klopt dat het bedrag daar oud is. Omdat uw tante geen abonnement heeft, tonen we in haar app het bedrag dat op de kaart stond toen ze haar laatste reis maakte."

Ik: "Dus niet het actuele? Dat is toch niet handig?"

Antwoord: "U kunt kijken op ov-chipkaart.nl als u het actuele bedrag wilt zien."

Ik: "Dus u toont in uw app een saldo dat niet actueel is en u zegt dat er niet bij?"

Antwoord: "Als u wilt dat ik uw opmerking doorzet als klacht, doe ik dat."

Ik: "Heel erg graag. Maar ik schrijf er ook wel even een stukkie over. Fijne dag!"