Kees van Oosten, adviseur van de Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) en columnist van Nieuws030 wil in debat met wethouder Lot van Hooijdonk. Hij daagt haar uit om over het effect van de milieuzone te praten. Volgens de wethouder kan door 2 procent van de auto's te weren de lucht in Utrecht 30 procent schoner worden.

Van Oosten vecht de effecten van de milieuzone zoals de gemeente die wil doorvoeren, tegenhouden van oude auto's die op diesel lopen, aan. De opmerking dat Utrecht 30 procent schonder wordt, klopt volgens hem niet. Zelfs berekeningen uitgevoerd door het onderzoeksbureau HaskoningDHV/TNO in opdracht van de gemeente laten volgens hem zien dat dit niet wordt gehaald. Van Oosten zegt dat de conclusies van Van Hooijdonk 'kant noch wal raken'.

Eerder deze week schreef Van Oosten ook al een column waarin hij de milieuzone die op 1 januari (beperkt) ingaat als een flop, lees het hier.

Hieronder de brief aan wethouder Van Hooijdonk.

Aan wethouder Van Hooijdonk,

Graag wil ik u namens de SSLU informeren over het effect van de milieuzone, zoals HaskoningDHV/TNO dat berekend hebben op 1 juli 2013. Daarnaast stel ik u voor met mij (vertegenwoordiger van de SSLU) in openbaar debat te gaan over het effect van de milieuzone.

HaskoningDHV/TNO hebben enige varianten doorgerekend. De variant 12 'MZ huidig - vrijstelling Euro 3 d en Euro 0 b' komt het dichtst bij de milieuzone voor personenwagens en bedrijfswagens zoals de raad die naderhand op voorstel van D66 heeft vastgesteld. Zie pp. 3 en 17 van het rapport (attachment)

Het berekende effect van variant 12 is 0,11 microgram/m3 NO2 en 0,14 microgram/m3 fijnstof. Dit is het effect zoals dat in de milieuzone zou optreden. In de rest van de stad is het effect of geheel afwezig of veel minder (langs wegen die van en naar de milieuzone lopen). De berekende effecten zijn dus maximale effecten die alleen in de milieuzone zouden optreden. Allemaal volgens HaskoningDHV/TNO.

Uit het rapport blijkt dat het berekende effect zelfs nog lager is. 

1. In variant 12 wordt er van uitgegaan dat alleen dieselpersonenwagens EURO 2 en lager worden geweerd en bestelverkeer 'conform variant 00'. Volgens de omschrijving van variant 00 valt daaronder dieselbestel EURO 3 en lager en benzinebestel EURO 0. Dat betekent dat variant 12 veel meer omvat dan de milieuzone die naderhand is vastgesteld. Anders dan de naderhand vastgestelde milieuzone zit in variant 12 namelijk ook dieselbestel EURO 3 en benzinebestel EURO 0. Het zal u wellicht bekend zijn dieselbestel EURO 3 de grootste categorie bestelauto's is en dat dieselbestel veel meer uitstoot dan dieselpersonenwagens. 

2. Bij de diesels die in variant 12 geweerd worden zitten ook oldtimers ouder dan 25 jaar. Denk daarbij met name aan de verouderde diesel Mercedespersonenwagens die populair waren vanwege de vrijstelling wegenbelasting. De afschaffing van de vrijstelling wegenbelasting voor auto's van 25 jaar en ouder (de vrijstelling zou alleen nog maar gelden voor auto's ouder dan 40 jaar) heeft ertoe geleid dat veel van die bijzonder vervuilende oude diesels uit het wagenpark verdwijnen. Daar is de milieuzone niet voor nodig. Ze zitten echter wel in het wagenpark waarvoor HaskoningDHV/TNO het effect van de milieuzone berekenden. 

Conclusie: het effect van de milieuzone is waarschijnlijk nog minder dan wat HaskoningDHV/TNO voor variant 12 berekenden en dat was al zeer marginaal. Uw bewering dat de milieuzone de lucht in Utrecht 30% schoner maakt raakt dus ook volgens de berekeningen die HaskoningDHV/TNO in opdracht van de gemeente uitvoerden kant noch wal.

Ik neem aan dat u niet op uw bewering zult terugkomen. Dat is in de politiek niet gebruikelijk. Mocht u daar inderdaad niet toe bereid zijn, dan verwacht ik dat u bereid bent met mij in het openbaar te debatteren over het door u beweerde effect van de milieuzone. 

Ik verneem graag of u tot dat debat bereid bent en op welke avond dat in november of december dat zou kunnen plaatsvinden. 

Kees van Oosten