Iedere maandag en donderdag schrijft steeds een andere Utrechter op Nieuws030 een persoonlijk verhaal over een kunstwerk dat ergens in onze stad in het openbaar te zien is. Lees hier meer over deze serie. Dit is deel 37 in 'de Utrechtse beeldengalerij'.
   

Door Henk Westbroek

In Utrecht staan en hangen mooie en lelijke beelden. Lelijke beelden hebben ook hun nut. Als bijvoorbeeld op het Smakkelaarsveld het foeilelijke beeld 'Zeelandschap' niet zou staan, werd het lastiger om blij te zijn met een beeld als 'Het feest der Muzen' dat voor de Stadsschouwburg staat.

Dat laatste beeld is gemaakt door Joop Hekman. Hij gaf op zijn eigen manier vorm aan de dochters van de Griekse oppergod Zeus. Daar zijn geen waarheidsgetrouwe foto’s van, dus Joop bedacht dat ze klassiek mooi moesten zijn. Ik kijk er graag naar, maar ik vraag me af of in deze tijden dit beeld nog wel door de morele beugel kan, want Joop heeft de dames geen kleding gegeven. Foei!

Er staat nog een veel stouter beeld in de stad. Marius van Beek maakte het in 1964 en het staat Achter de Dom. Het stelt François Villon voor. Dat was een Franse dichter, moordenaar en een dief, die in 1431 geboren werd en wellicht in 1463 dood ging. Wellicht, want behalve dat hij de veertig niet haalde, is niet bekend wanneer hij nou precies stierf.

Hij was een groot dichter - Ernst van Altena vertaalde zijn werk – en vooral een zeer onaangepaste. Het beeld kijkt richting de Domkerk, wat compleet betekenisloos zou zijn - een beeld met een hoofd moet ergens heen kijken tenslotte -, ware het niet dat François een gedicht schreef waarin hij mensen die straatarm zijn in vlijmscherpe bewoordingen oproept de kerken van hun rijkdommen te beroven.

Hij verachtte de kaste van priesters die God en Gebod aan hun laars lapten in weelde baadden maar wel vroom elke avond aan hun God vergeving van hun zonden vroegen. En kregen.

François deed zelf waar hij toe opriep en beroofde kerken, wat een van de aanleidingen was die hem in het gevang deden belanden. Om redenen die mij niet bekend zijn kreeg hij toen gratie, en ook voor een moord die hij gepleegd had. Om amoureuze redenen had hij gevochten en zijn concurrent in de liefde stierf aan zijn verwondingen.

Maar stel dat François een brave borst geweest was. Iemand die niet stal, niet vloekte, geen opruiende gedichten schreef en al helemaal geen moord op zijn geweten had? Dan was het beeldje van hem nog net zo prachtig.

Om te voorkomen dat er een beweging ontstaat om dit beeldje van zijn sokkel te halen, zijn meest geciteerde dichtregel is een van de lievelingsregels van mensen die zich zorgen maken over ons klimaat. Het luidt: 'Waar Zijn De Winters Van Vroeger Gebleven'.
   

Henk Westbroek (foto: henkwestbroek.nl)

PS1. Meer lezen over dit kunstwerk kan hier (site gemeente Utrecht)

PS2. Het kunstwerk staat op deze locatie (Google Maps)

PS3. Utrechter Henk Westbroek (1952) is een duizendpoot. Afgestudeerd socioloog, zanger van Het Goede Doel, schrijver van popklassiekers, radio-DJ, mede-oprichter van Leefbaar Utrecht, uitbater van rockcafé Stairway to Heaven, regionaal tv-maker en meer. Alles staat beschreven in zijn biografie 'Henk', die in 2017 ten doop werd gehouden. Dit is Henk Westbroeks website.

PS4. De 'Feest der Muzen' waar Henk het over heeft kwam al eens langs in de Utrechtse Beeldengalerij

PS5. Nieuws030 publiceerde tussen 2014 en 2019 Westbroeks columns die hij schreef voor het inmiddels ter ziele gegane krantje De Oud-Utrechter. Dit was op Nieuws030 zijn eerste. Voor de Nuk maakt Henk Westbroek de laatste tijd videocolumns onder de noemer 'Henk Vlogt'. Dit is daar zijn recenste bijdrage.

  

Dit is nummer 38, de keuze van Kees Visser, voormalig hoofd Stedenbouw van de gemeente Utrecht.

Hier leest u de vorige aflevering (36).

En hier een overzicht van alle bijdragen.