Jeroen Wielaert - De Tour de France, dat grootse evenement voor fietsers, komt met heel veel auto’s naar Utrecht. Het zijn er wel 2000 en die moeten allemaal een gratis parkeerplaats krijgen. Het zijn de verbijsterende bevindingen van RTL Nieuws en de Volkskrant. (klikhier voor RTL-nieuws)

Omroep en krant zijn gaan graven met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. De gemeente Utrecht heeft daarom zelf alvast maar openheid van zaken gegeven. De combine van media heeft nog niet boven water gekregen hoeveel fietsen er in de komende Tour rond de Dom zullen gaan. Dat is dan weer jammer voor de exactheid van de onderzoekjournalistiek. Maar dit soort onthullingen komen nooit alleen.

Voor Nieuws030 heb ik na maanden speurwerk ook een aantal opmerkelijke feiten kunnen opdiepen. De Tour de France blijkt al sinds 1903 verreden te worden. In 1954 startte hij voor het eerst in het buitenland, volgens de rapporten waar ik de hand op heb weten te leggen was dat in Amsterdam. Ze gaan tijdens de Tour over hoge bergpassen met codenamen als Tourmalet, Aubisque en Galibier. De aanvoerder van de ranglijst draagt een gele trui. De Tour eindigt in Parijs. Onderweg gebruiken ze verboden middelen.

Het is Tourgate onder de Dom. Voor mij was het al lang geen geheim meer dat de bevriende media RTL en Volkskrant met de WOB in de hand naspeuringen deden naar de Utrechtse inspanningen om de Tour te krijgen. Ik was razend benieuwd naar de bevindingen. Vooral om erachter te komen wat ik gemist had in de twaalf jaar dat ik de lobby van nabij heb gevolgd.

Het resultaat stelt zwaar teleur, afgaande op de gegevens waar de bestuurders zelf mee zijn gekomen. Het geopenbaarde contract bevat geen nieuws. RTL en Volkskrant zullen met meer moeten komen dan de onthulling van een verbazend gebrek aan eigen kennis van het evenement Tour.

In het contract tussen Utrecht en de ASO komen bepalingen voor over de Franse bereden politie, beperking van verkooppunten rond start en finish en het opruimen van de rommel. Dit zijn stuk voor stuk al lang vast staande onderdelen van de gecompliceerde regelgeving voor ’s werelds grootste wielerevenement.

Het is net als met de auto’s en de parkeerplaatsen. De onderzoekers van RTL en de Volkskrant zouden een en ander hebben kunnen checken met hun collega’s van de wielerredactie. De gedachte moet zijn geweest dat die té betrokken waren bij het evenement, om er kritisch naar te kijken.

Bedrijven mogen niet in het wilde weg borden plaatsen. De gemeente mag niet overal spandoeken voor zichzelf ophangen. Het staat in het contract, het is al jaren bekend. In plaats daarvan krijgt Utrecht door de Tour de France veel betere wereldpromotie dan welk spandoek ook kan bewerkstelligen. Punt is dat Rabobank wel erg prominent aanwezig is op de locatie van start en finish. Ik heb nog niet kunnen achterhalen of de ASO daar enorme doeken van Crédit Lyonnais overheen wil hangen.

Heel pikant vind ik die ene bepaling in het contract dat Utrecht 20 VIPS mag aanwijzen die zich overal mogen bevinden tijdens de Grand Départ. Ik ga een aanvraag indienen bij de WOB om daar inzicht in te krijgen.