Nestorix - Er was eens... Met deze standaardzin begint menig sprookje. Al jaren probeert de auto-industrie ons sprookjes te verkopen. Zo weet iedere automobilist die zich heeft laten verleiden door de autofolders die een verbruik van 1:20 beloven, dat je een knappe jongen of meisje moet zijn om minder dan 1:15 uit het voertuig te toveren.

Sinds afgelopen week heeft ook het fabeltje over de mooie schone diesels een flinke tik opgelopen. Natuurlijk zijn de huidige diesels een stuk schoner dan vijftig jaar geleden. De zwarte roetwolken, die je ziet op filmpjes uit de jaren vijftig, zijn nu een zeldzaamheid. Maar zo schoon als beloofd zijn ze in de praktijk van geen kanten.

In Utrecht hebben we daar al eerder voorbeelden van gezien. De “schone” bussen van het BRU bleken bij normaal gebruik aanmerkelijke vervuilender dan op basis van de folders en de afspraken met de fabrikant werd aangenomen. Geen wonder dat gemeentelijke verkeers- en mileumodellen veel te optimistisch bleken te zijn. Als je er fabeltjes in stopt komen er fabeltjes uit. 

In die zin kan de bekentenis van VW niet echt een verrassing zijn. En zij zullen absoluut niet de enige zijn die sprookjes in stand houden door te sjoemelen met de testresultaten.

Natuurlijk zullen de ontwikkelingen van de afgelopen week ook hun effect hebben op de, nog immer, voortdurende discussie over de Utrechtse milieuzone. Waar de veronderstelde mate van vervuiling een argument is om voertuigen wel of niet toe te laten in de binnenstad, laad je als overheid de verplichting op je om die mate van vervuiling ook enigszins nauwkeurig te kunnen inschatten. Het zal inmiddels ook de beleidsmakers volstrekt duidelijk moeten zijn dat de opgave van de fabrikanten daartoe geen geloofwaardige basis kan zijn. 

Het trieste van dit alles vind ik dat ook deze discussie wel weer voorbij zal gaan aan waar het uiteindelijk omgaat en dat is de gezondheid van de bewoners. Hoe je het ook wendt of keert de Utrechtse luchtkwaliteit is op veel plekken in de stad ronduit slecht en de enige manier om dat op te lossen is een vermindering van het aantal motorvoertuigen. Dat is voor heel veel Utrechters geen leuke boodschap maar blijven hopen op: “Er was eens een Europa dat zorgde voor schone auto’s”,  is een sprookje waar ik in ieder geval niet in geloof.