Wolfgang Spier - Het ministerie en de zelfbenoemde Metropoolregio Utrecht (die net zo groot is als Gent, Bielefeld of Zaragoza) willen de sneltramlijn IJsselstein-Uithof/Science-Park ombouwen tot metrolijn. Deze wordt 'Merwedelijn' genoemd en zal tussen Utrecht Centraal Station en Westraven ondergronds komen. Men heeft echter moeite om een goede plek bij Utrecht CS te vinden voor het ondergrondse metrostation.   

Hierover stond in een groot artikel in het Algemeen Dagblad van 1 juli j.l.: “We kijken naar de beste manier om de Merwedelijn aan te haken op het station en daarmee op het centrum. Onderzocht wordt nu of Jaarbeursplein, Moreelseburg of Smakkelaarsveld een goede plek is om aan te landen”. 

Twee jaar geleden vertelden zowel de gedeputeerde en de wethouder dat de Merwedelijn per dag 50.000 passagiers zal trekken en dat is 2x zoveel als Nieuwegeinlijn en Uithoflijn samen. Dat hoge aantal reizigers wordt voorspeld omdat de Merwedelijn via de autovrije woonwijk Merwedekanaalzone zal rijden.

Maar, stel dat u daar gaat wonen. Vanuit het noordelijkste deel van die woonwijk is het lopen naar Utrecht CS al bijna even ver als lopen naar het metrostation in die wijk. Maar wat wordt uw reistijd als u pal naast dat metrostation komt te wonen? Even rekenen:  

  • Vanaf uw huisdeur moet u naar het metrostation lopen en afdalen: 2 minuten.  
  • Verspreiden over het lange ondergrondse metroperron en wachten: 2 minuten. 
  • Instappen en op CS uitstappen: 2 minuten.  
  • Trap op naar de buitenlucht en lopen naar het midden van de stationshal: 4 minuten.   

Alles bij elkaar minstens 10 minuten, mits u goed ter been bent, alles naar wens gaat en het metrostation niet te ver van de stationshal komt. Dan woont u dus pal naast het metrostation. Alle overige bewoners zijn dus langer onderweg. Fietsen is sneller en goedkoper en dan vertrekt u wanneer u wilt. Conclusie: het aantal 50.000 passagiers per dag zal nooit gehaald worden, dat is nonsens.  

Het huidige tramstation op het Jaarbeursplein ligt binnen het stationsgebied en van daar is het 4 minuten lopen naar het midden van de stationshal (als de roltrappen het doen). Dit is een cruciale plek omdat u van hier verder kunt reizen of verder kunt lopen naar de binnenstad. 

Twee jaar geleden werd verteld: “De Merwedelijn had er al lang moeten zijn. Deze start in de meest ideale situatie in het Utrechtse stationsgebied.” 

Blijkbaar heeft men moeite om een goede plek te vinden. Dit komt omdat een goede toekomstvisie ontbreekt. Zo werden eerder in het Utrecht City Plan (UCP) kruisingsvrije vierbaanswegen op spoordijken gepland tussen rondweg en Utrecht CS naar parkeergarages en kantoren. Die wegen zijn mislukt. Maar de ondergrond rondom CS zit nu propvol met diepe paalfunderingen en parkeergarages. Daarom weet men nog steeds niet hoe je daar een tunnel tussendoor kan boren. Tenzij je een zeer diep metrostation maakt, maar die is extreem duur en afdalen naar grote diepte is ook reistijd.  

Ik leverde op 26 juni j.l. mijn inspraakreactie in over de Merwedelijn en heb deze vraag gesteld: Is de vervoerkundige die deze prognoseberekening maakte (of het betreffende bedrijf) bereid om garantie te geven dat 50.000 reizigers per werkdag juist is? Zo ja hoe? Ter vergelijking hieronder: Op de halte Jaarbeursplein stapten vóór de coronacrisis 6.642 reizigers per werkdag in- en uit:  

Die '50.000 reizigers per werkdag' zetten politici en journalisten (dus het grote publiek) op het verkeerde been:

P.s. Dat "op het verkeerde been zetten" zeg ik niet, maar wetenschappers in hun rapport "Geschiedenis van de toekomst":