De rubriek Welvaart Utrecht over de opkomst van de stad in de afgelopen vijftig jaar. Dit is deel 97. Aanstaande woensdag het laatste deel.

Louis Engelman - Niet alleen voor de lagere klasse biedt de toekomst minder perspectief. Ook de middenklasse moet op haar tellen letten. Die waarschuwing komt van economisch-geografisch onderzoeker Roderik Ponds. Hij wijst op het risico dat Utrecht qua huizenprijzen ook voor de middengroep te duur wordt. ‘Zo duur dat er voor de jonge generatie geen plek meer is.’

Hij geeft een voorbeeld: ‘Je bent 23 jaar, afgestudeerd, maar je hebt nog niet genoeg geld voor een koopwoning. En je hebt geen recht op een sociale huurwoning. Dan heb je dus een probleem.’ Volgens hem moeten er meer huizen komen waarvan de huur tussen de 500 en 1000 euro ligt. ‘Tweeverdieners zouden die prijs wel kunnen opbrengen.’

Hans Spekman (voormalig wethouder) breekt daarnaast nog graag een lans voor de ‘creatieve gebruikers van de stad’. Utrecht kan slecht tegen ‘rommelruimtes’, vindt hij. ‘Ze willen die telkens gaan opruimen. Maar daar vindt juist veel creativiteit plaats. Zo’n vestiging als dBS aan de Cartesiusweg is toch fantastisch? En Kyteman gaf de Zeedijk mede vorm. Je hebt in de stad dit soort broeinesten nodig. Die ruimtes moet je niet allemaal opnieuw willen bestemmen.’

Het gebouw van dBS aan de Cartesiusweg. Foto: Nieuws030

Voor Kees van Oosten is de grootste zorg nog niet eens het wonen, maar het stadsmilieu. Als voorzitter van de Stichting Stop Luchtvervuiling Utrecht (SSLU) waarschuwt hij al lange tijd voor de gevolgen van de milieuverontreiniging. Op basis van cijfers van het RIVM berekende hij dat er in Utrecht jaarlijks minstens 315 mensen tien jaar te vroeg sterven vanwege de luchtvervuiling.

Het zit hem dwars dat de gemeenteraad daar volgens hem niets van wil weten. ‘Het autoverkeer groeit nog steeds. Er worden nog steeds parkeergarages gebouwd en ongelijkvloerse kruisingen aangelegd om nog sneller naar het Stationsgebied te kunnen komen. De politiek moedigt het autoverkeer nog altijd aan.’

Van Oosten ergert zich eraan dat het college met GroenLinks wethouder Van Hooijdonk voorop de bevolking wil doen geloven dat het andersom is. ‘Elk jaar neemt de uitstoot van CO2 nog toe. Utrecht is wat dat betreft koploper in de race naar klimaatopwarming. Het verkeer is de belangrijkste bron van de luchtvervuiling. Dan moet Utrecht niet beweren te streven naar een klimaatneutrale stad. Het omgekeerde is het geval. Hoe kom je erbij om dat welvaart te noemen?’

Jos Kloppenborg, actievoerder tegen de verbreding van de A27, herkent zich in die kritiek. ‘De verkeersproblematiek op de ring rond Utrecht wordt weer vergroot. Dan haal je de auto’s weer terug naar de poorten van de stad. Hij ziet dit als een testcase voor de toekomst. ‘Buigen we voor het autosysteem of zetten we in op een gezonde duurzame stad?

Volgende en laatste deel: ‘Jan van Zanen: ‘Utrecht heeft veerkracht’