Henk Westbroek - Als ik mezelf vergelijk met een hipster, dan zijn de verschillen nogal in het oog springend. In de eerste plaats ben ik allesbehalve jonger dan een jaar of dertig. Verder draag ik geen gesoigneerde Talibanbaard en bevindt er zich op mijn bovenlip geen met snorrenvet in vorm geplamuurde megasnor.

Ik verplaats me ook niet op een Urban Bike; wat een stoer vormgegeven fiets is die geen remmen heeft maar wel een coole naam. Hipsters zijn zo doorsnee geworden dat ze tegenwoordig al ingehuurd worden om de verkoop van Danio Yoghurt te bevorderen. Ze kunnen ook zomaar een truttige wedstrijd taartenbakken winnen en als ze hun haar in een Japans knotje dragen zijn het ook ineens de personen bij uitstek die kunnen uitleggen dat je pas echt aan de moderne samenleving meedoet als je Gin Tonic drinkt.

Nu komen we op het kantelpunt. Want ik heb de behoefte om aan te tonen dat ik op bepaalde door hipsteres geclaimde gedragsgebieden al een authentieke hipster was voordat deze mensensoort zelfs maar baardharen had. Gin Tonic drink ik bijvoorbeeld al 35 jaar. Dat het dertig jaar lang beschouwd werd als een ouwelullen drankje is 1 manier om er naar te kijken, maar verstandiger is om te begrijpen dat ik dertig jaar lang voor de hipster troepen uitliep.

Als trendsetter op dit gebied wil ik de smaakvolgende medehipsters er op wijzen dat producenten van tonic bezig zijn ons hipsters financieel te knippen en te scheren. Door in hippe flesjes verpakte tonics op de markt te brengen die na mixage met gin niet anders smaken dan de tonics die geen 5 euro per liter kosten.

Wij hipsters drinken ook graag bier. Op het gebied van bier gaat mijn voorkeur al tientallen jaren uit naar Engelse brouwsels. Die werden tot voor kort gezien als derderangs en ondrinkbaar. Dankzij een spontane smaakmutatie onder Ons Soort Mensen zijn met name IPA’s super populair.

IPA betekent voluit Indian Pale Ale en dat is een alledaags Engels biertype waar de heerlijke hopsmaak vanaf knalt. Deze volkse Engelse smaken worden nu ook al gebrouwen door de firma’s Brand & Grolsch en Heineken & Bavaria hebben er een in de maak.

Vedett is vanuit het niks in ons land een van de meest populaire bieren geworden en elke lokale brouwerij brouwt onder fantasienamen bieren die minstens dubbel en soms zelfs driedubbel gehopt zijn. Juist als trendsetter in dit hipsterveld permiteer ik me een waarschuwing tegen de steeds verdere verhopping van bieren. Er is een hopgrens en die wordt hier en daar nu overschreden. Teveel hop maakt bier vies bitter in plaats van lekker bitter. Maar goed daar komen de jongere hipsters in de loop van de tijd vanzelf wel achter.

Tot drankslot. Jenever is nu onder hipsteres het hipste van het hipperste. Ik dronk het al met genoegen toen het nog geen coole merknaam als Jajem had. Meer zeg ik er niet over, behalve dat Van Wees erg lekker is en de Utrechtse Staffhorst ga ik zeker nog testen.

Of ik op andere gebieden dan drank alleen een oerhipster ben? Ik dacht het wel, want ik schrijf graag met een vulpen en ben een bewonderaar van de drie muzikale aartsvaders aller hipsters: ZZ Top.

(Deze column werd eerder geplaatst in De Oud-Utrechter en is met toestemming van de auteur overgenomen.)