Iedere maandag en donderdag schrijft een Utrechter op Nieuws030 een persoonlijk verhaal over een kunstwerk dat ergens in onze stad in het openbaar te zien is. Lees hier meer over deze serie. Dit is deel 43 in 'de Utrechtse beeldengalerij'.
    

Door Theo Peeters

In 1958 verhuisde ons gezin van de Billitonkade naar de nieuwbouw aan de Huize de Geerlaan in Hoograven. Als jochie van vier klom ik op deze nieuwe plek wel eens op het salontafeltje voor het raam. Ik had vanuit onze flat een mooi uitzicht over de weilanden van de Houtense Vlakte.

Op het speelplein voor ons huis stonden klimrekken en betonblokken. Geen kunstobjecten of zelfs maar een spoortje design, maar gewoon rechttoe rechtaan speeltoestellen. Ons maakte het niet uit, we speelden daar tot het donker werd. Een keer kwam ik met een gebroken neus terecht bij de huisartsenpraktijk van dokter Van Poppel, bij ons beneden in de flat. Met mijn capuchon achterstevoren op speelde ik springend van het ene betonblok op het andere wel zeer effectief blindemannetje.

Sinds halverwege jaren tachtig woon ik in Lunetten. Deze woonwijk verrees in de jaren zeventig in het weiland waar ik als kind op uitkeek. Een nieuw stukje Utrecht, geheel in de tijdgeest tot stand gekomen met inspraak van de bewoners. Waar willen we de keuken? Willen we een dakkapel of een balkon? Ook de omgevingskunst was onderwerp van eindeloze keuzeprocessen, waarbij het toen gangbare denken over kunst niet altijd matchte met het gesundes Volksempfinden.

In elk geval werd de omgeving rond het winkelcentrum verfraaid met verschillende geometrische vormen. Vooral vanuit de lucht (met een toen nog niet bestaande drone) was de samenhang tussen de drie driehoeken en twee rechthoeken goed te zien. Deze objecten werden gemaakt door Koos Flinterman en Jan van Wijk. En verderop in de wijk, bij de basisscholen, realiseerde Bas Maters zijn 'dam' met dezelfde strakke vormentaal. Dat vond ik wel wat hebben. Het kunstwerk is nog dagelijks de plaats waar ouders zich verzamelen om hun kinderen van school te halen.

De 'dam' van Bas Maters (foto: DHAPS)

In tegenstelling tot de dam zijn de objecten in het winkelcentrum ingehaald door de tijd. Helaas. De omgeving kreeg in 2008 op aandringen van de winkeliers een 'upgrade'. De betonnen driehoek die met de punt naar beneden in de straat stond gespiest is gesneuveld in de herinrichting. De in het wegdek liggende rechthoek, ook van beton, moest wijken voor de veilige fietsroute over de Hondsrug. Op de plek van de driehoek in de sierbestrating staat nu een ovale plantenbak met hippe oppervlakteroest. De rechthoekige houten vlonder in het water maakte plaats voor een (eveneens ovale) lunchroom – die overigens wel weer een vlonder kreeg.

Maar bovenal mis ik de enorme, stalen driehoek schuin omhoog. Die oefende een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op kinderen, ook op de onze. Ze klommen erop, vielen eraf en menige peuter zorgde zo voor wat extra omzet bij de Lunettense huisartsen, mij herinnerend aan mijn met bloed gevulde capuchon in Hoograven.

1981, de kunst staat al bij het winkelcentrum in aanbouw - links achteraan de 'gevarendriehoek' (foto: Utrechts Archief)

De 'gevaarlijke' driehoek werd vervangen door een iets meer eigentijds en organisch gevormd, maar net zo stalen kunstwerk. Geïnspireerd op een berglandschap en verwijzend naar de geografische straatnamen in de wijk. De toppen van de Lunettense Alpen zijn ’s avonds verlicht. Maar wil je klimmen, dan moet je voortaan naar de èchte bergen.

Gevarendriehoek, ik mis je!

Theo Peeters, redacteur en journalist

PS1. Meer lezen over dit kunstwerk kan op de website van Koos Flinterman en in het boek 'Lunetten - geschiedenis van een nieuwbouwwijk' van Maarten Brinkman (Stichting De Plantage, 2004)

PS2. Het kunstwerk stond op deze locatie (Google Maps)

PS3. Theo Peeters (1954) is redacteur, journalist, pensionado, Lunettenaar en oppas-opa. Tot en met 2020 werkt hij bij de NUVO, brancheorganisatie voor optiekondernemers. 

PS4. Het nieuwe kunstwerk bij het winkelcentrum:

'Een berg voor Lunetten' van Krijn Christiaansen (foto: D.C. Goossen, Utrechts Archief)

PS5. Meer over omgevingskunst in Lunetten staat op de website Canon van Lunetten.

     

In het volgende deel in de Utrechtse Beeldengalerij schrijft Willem Geijssen zijn tweede stuk.

Hier leest u de vorige aflevering (deel 42) in deze serie.

En hier een overzicht van alle bijdragen.