Door Ton van den Berg - Je leest het in één ruk uit: Off/On (dat als ondertitel heeft 'concertpodium tijdens een pandemie'). Je zou het ook 'overleven tijdens corona' kunnen noemen, het boek dat TivoliVredenburg onlangs uitbracht. Een boek dat niet alleen (door Jos Stoopman) mooi vorm gegeven is, maar dat leest als een trein omdat het zo vaak heel spannend is.

De titel Off/On slaat op het sluiten, openen en weer sluiten van de zalen van TivoliVredenburg in het afgelopen jaar. Maar voor de honderden medewerkers van het muziekpaleis is er vrijwel nooit een moment van rust geweest. Sluiten, openen en sluiten betekende dat er honderden optredens met meer dan 150.000 kaartjes moesten worden doorgeschoven of werden geschrapt.

Tegelijk zocht de organisatie naar nieuwe activiteiten om toch op een of andere manier het publiek met muziek te bereiken. Daar kwamen prachtige nieuwe initiatieven uit voort zoals - toen weer even bezoekers welkom waren - Walk the Line. Groepjes van max dertig personen konden langs vier muzikale activiteiten waar muzikanten telkens optredens van circa 15 tot 20 minuten uitvoerden. Het bleek een schot in de roos want zowel bezoekers als deelnemende muzikanten waren dolblij en enthousiast.

Wat vooral 'dankzij' corona is ontwikkeld tot professionele hoogte, is het streamen van concerten. In het begin besteedde TivoliVredenburg dat nog uit, maar al snel kwam er eigen apparatuur en werden medewerkers geschoold in alles wat daarmee te maken heeft. En al was het gebouw dan gesloten voor publiek, TivoliVredenburg leverde naar buiten toe een indrukwekkende lijst met optredens van klassiek (Maya Fridman) tot en met popmuziek (DeWolff  met negen uitzendingen! en een 38 urig live-optreden van Colin Benders (Kyteman). Er kwam zelfs een eigen internet-radiostation.

Dat ging allemaal niet vanzelf, maar wel met de nodige inzet en passie. Want dat is de toon die de journalist Nicoline Baartman optekende uit de gesprekken die zij had met 38 medewerkers. Chronologisch beschrijft zij wat er gebeurt en wat er in de hoofden afspeelt van de mensen die soms elke dag weer andere richtlijnen krijgen uit Den Haag over wat nog wel en vooral niet mag tijdens een pandemie.

Zoveel vragen en zoveel nieuwe oplossingen die nodig zijn. Of het allemaal gaat lukken is steeds weer de vraag, dat is wat het lezen van dit boek zo spannend maakt. Je weet eigenlijk wel hoe het afloopt maar hoe dat zo is gekomen en hoe je in vreemde omstandigheden weer zoveel moois uit mensen naar boven kan halen, dat is het werkelijke verhaal van Off/On.

In het boek is ook een 'weekboek' met persoonlijke notities van directeur Jeroen Bartelse opgenomen. En ook dat is een spannend kijkje in de keuken om te lezen, niet alleen vanwege de eigen organisatieperikelen, maar een belangrijk extra is dat hij ook rapporteert als lid van de TaskForce Culturele en Creatieve Sector waar hij in de slag gaat met cultuur-minister Van Engelshoven. Een niet eenvoudige klus want de minister is niet altijd blij met de kritiek uit het culturele veld en reageert nogal 'chagrijnig'. Hoe loopt dat af?

Off/On is een boek dat ons laat meeleven met ons TivoliVredenburg, hoe er een 'bizar' jaar lang gevochten wordt om iets te maken van een geheel onzekere tijd. Gevochten? Zo voelt het wel. In het boek wordt een mooie metafoor genoemd, die van de boksring. "De bokser deelt klappen uit, incasseert, wankelt en herstelt zich. De bokser anticipeert, zoekt dekking en ontwijkt. De bokser is snel en bewegelijk, en soms belandt hij in de touwen, dizzy en confuus. Dan is het zaak daar niet te blijven hangen." Die bokser? Dat is TivoliVredenburg. En het boek is een van die klappen.

Off/On, concertpodium tijdens een pandemie, door Nicoline Baartman & Jos Stoopman. Uitgave van TivoliVredenburg, klkhier.

Popgroep DeWolff tijdens een live-uitzending. Foto uit boek Off/On