Kim Bouwens -  Het lijkt wel of het in de lucht hangt deze lente. Kip is hip, hamburgers zijn hot en kreeft is cool. Ineens zie ik artikelen in kranten en glossy's over hoe hot hamburgers zijn. Niet alleen in Utrecht maar door heel Nederland.

Maar was deze trend al niet een jaar of 3 (nog langer?) aan de gang? Met Meneer Smakers en Pickles hebben we in Utrecht twee namen die flink aan de weg aan het timmeren zijn en waarvan die laatste zich zelfs al buiten onze stadsgrens heeft bewezen (Markthal Rotterdam).

En neem nou de kip, die is al zo oud als de weg naar Rome (wees gerust, zo smaken ze niet) maar verpakt in een nieuw jasje en met een boodschap beleeft momenteel ook deze een revival en zal op meerdere plekken in de stad op de menukaart verschijnen. Wijzelf en Kloek op Vredenburg zijn alvast begonnen maar meerdere zullen volgen denk ik. 

Een andere hype die deze lente die overwaait vanuit de hoofdstad lijkt kreeft te worden. Kreeft!? Ik vind het heerlijk hoor en ik ga het overal proeven, maar het is (nog) niet zo toegankelijk als een hamburger of een kip. We kennen wel initiatieven als de Utrechtse Kreeftweek maar of het een blijvertje is, we gaan het ervaren.

Hoe je het wendt of keert, er wordt toch altijd met een schuin oog naar onze hoofdstad gekeken. Hoewel het twee compleet verschillende steden zijn met compleet ander publiek proberen we wel wat van elkaar te leren. En andersom doen ze het trouwens ook, Amsterdamse ondernemers die hier hun concept uitrollen. Neem de Burgerbar in de Schoutenstraat, het vorig jaar geopende Salad Co. En de hardnekkige geruchten dat Loetje op Oudkerhof wat gaat doen (kreeft!?).

Naast al het vleesgeweld (wij doen er net zo hard aan mee) komen er gelukkig ook steeds meer 'groene' concepten bij. Salades, biologische afhaalmaaltijden, slowjuices, groente van lokale boeren. Dit weekend ga ik een kijkje nemen bij 'Vol van Smaak' in de industriële loodsen van NUtrecht, een 'eet-avontuur' zoals ze het zelf noemen, waar (mobiele) cateraars hun seizoensgerechten presenteren.

Kortom gezond en bewust lijkt vaste voet aan de grond te krijgen in Utrecht en het aanbod wordt steeds breder. Zelfs op retail niveau zie je een omslag ontstaan met bijvoorbeeld de nieuwe biologische supermarkt SuperFair op de Biltstraat. 

Er staat dus wat te gebeuren in horeca Utrecht, als we maar niet allemaal achter elkaar aan lopen en wel blijven innoveren. Het lijkt erop dat ondernemers weer moed krijgen om hun zaak te veranderen, het roer om te gooien of iets nieuws te starten. Een goede zaak voor iedereen.

Laat de lente maar komen!

-

Kim Bouwens is een 'horecadier' en gaat een nieuw avontuur aan, een eigen onderneming: maaltijd-afhaalcentrum Kippig in de Loeff Berchmakerstraat. Wat dit avontuur haar brengt beschrijft ze in columns voor Nieuws030. Daarnaast gaat ze in op ontwikkelingen en trends in de Utrechtse horeca.