Ton van den Berg - In het jaar dat ik werd geboren - 1955- , kwam Het Stadsblad voor het eerst uit in Utrecht. Een huis-aan-huisblad gemaakt door een slimme Groninger die er brood in zag zo'n gratis krant op te zetten. Hij zou het goed doen want de beste man woonde later in een villa in Maartensdijk.

Het Stadsblad was een van de eerste Utrechtse huis-aan-huisbladen, er zouden er nog vele volgen. In iedere wijk was wel een eigen huis-aan-huisblad te vinden. Ouderen herinneren zich ongewijfeld nog Ons Eiland (Kanaleneiland) en het Zuilens Nieuwsblad (Zuilen). Al die huis-aan-huisbladen zouden weer verdwijnen want het gaat bij die kranten om de advertentie-inkomsten en dat was en is niet eenvoudig voor elkaar te krijgen.

Het Stadsblad, later gewoon Stadsblad, overleefde alle economische crises, gesteund door de latere eigenaar het Wegener-Concern (dat ook eigenaar was van de abonneekrant het Utrechts Nieuwsblad) en de laatste jaren als eigendom van DPG-Media (ook de uitgever van AD/Utrechts Nieuwsblad).

DPG-Media besloot enige maanden geleden al zijn huis-aan-huisbladen in het land te verkopen. Tientallen titels zijn verkocht en in Utrecht betreft dit het Stadsblad en de in Vleuten-De Meern verschijnende weekkrant De Brug. Ze zijn verkocht aan uitgeverij Rodi Media die in Noord-Holland diverse huis-aan-huisbladen uitgeeft. In een verklaring op de website van het Stadsblad staat te lezen dat Rodi 'de krant zal integreren in DUIC'.

Daarmee komt per 1 juli een einde aan de titels Stadsblad en De Brug (een nog oudere weekkrant want stamt nog uit de oorlogsjaren) want het is niet te vewachten dat De Utrechtse Internet Courant (DUIC) onder een van die namen gaat werken. De papieren uitgave van DUIC was een aantal jeren geleden al een voortzetting van het voormalige huis-aan-huisblad Ons Utrecht en daarmee verdween die titel toen ook.

Met de overname door Rodi Media en de samenwerking met DUIC komt dus een einde aan een legendarisch huis-aan-huisblad waar honderdduizenden Utrechters wekelijks naar uitkeken, vaak ook juist voor de advertenties met de aanbiedingen van het VrijdagVoordeel van de V&D of de koopjes bij de Galeries Modernes, maar ook de aanbiedingen van de supermarkten om de hoek. Een van de eerste adverteerders waar Het Stadsblad op kon bouwen waren die van de Lubro-bakkerijen.

Maar Het Stadsblad en Stadsblad waren ook graag gelezen kranten met bijvoorbeeld de paginagrote artikelen van Piet Imbos (1918-1999) die jarenlang de Utrechtse sport daarmee een platform gaf. Zijn bijdrages over FC Utrecht werden verslonden en in Galgenwaard zijn ze hem niet vergeten want in het stadion is een van de zalen naar de sportverslaggever vernoemd.

Piet Imbos. Foto: HUA

Stadsblad was ook de steun- en toeverlaat voor culturele activiteiten in Utrecht, een persbericht in die krant zorgde voor volle zalen zoals Yvonne Groeneveld van het 40-jarige Werftheater weet. Hoofdredacteur Jan Lemaier zat daar tussen circa 1975 en het jaar 2000 bovenop. Kortom, het Stadsblad mocht er wezen en de laatste jaren probeerde de redactie die kwaliteit voort te zetten. Wat tegenviel was de bezorging, niet overal in de stad werd de gratis krant nog bezorgd. Zelf heb ik hem al jaren niet in de bus mogen ontvangen.

Zelf schrijf ik als Koos Marsman sinds 2014 in het Stadsblad op uitnodiging van de toenmalige hoofredacteur Peter le Noble. We hadden het erover dat de krant de traditie van een columnist die in 't Uteregs schrijft weer zou moeten oppikken. "Doe jij dat dan maar", zei hij en zo is het gekomen dat ik Tinus Gragwaoter (Frans de Haas) en Gijs (Bob Belijenberg) mocht opvolgen.

Of Koos Marsman nu voor DUIC gaat schrijven? Ik weet het niet. De redactie van dat medium heeft te horen gekregen dat ze zich moet voorbereiden op het maken van een wekelijkse papieren krant. Daar is niet gesproken over de overname van zzp'ers die het Stadsblad nu vol schrijven. Rodi Media heeft zich bij mij niet gemeld ondanks dat ze onze e-mailadressen hebben gekregen. Misschien komt dat nog?

Een vaste medewerker van het Stadsblad was zo netjes om de diverse freelancers deze week op de hoogte te stellen dat vanaf 1 juli het Stadsblad niet meer bestaat. Wat dat voor de bijdrages van die mensen betekent, dat wist ze niet. 

Opmerkelijk is overigens dat DPG-Media in haar verklaring zegt met Rodi Media te blijven samenwerken waar het gaat om de advertenties. Dan gaan we meemaken dat impliciet DUIC steun krijgt vanuit DPG Media die nog altijd de uitgever is van het AD/Utrechts Nieuwsblad, de concurrent in Utrecht. Het zijn nieuwe tijden en ben benieuwd hoe dit verder gaat. Het zal mij niets verwonderen als de redactie van DUIC naar het Vredenburg verhuist op de locatie waar ook de redactie van het AD/Utrechts Nieuwsblad zit.

Verklaring DPG-Media