Gisteren publiceerden we deel 1 van deze column.
  

Patrick Tersteeg - Om Utrecht definitief op te stoten in de vaart der volkeren gaat betaald parkeren in Utrecht tegenwoordig via een app (die verdomme helemaal geen app is, maar slechts een heel erg knullige website). Dit zou onder andere nodig zijn omdat Utrecht anders achter loopt ten opzichte van andere steden.

Nu plaats ik regelmatig de nodige vraagtekens bij de nogal opgehemelde digitale revolutie, maar ik krijg het met hbo-diploma en 25 jaar digitale ervaring NIET voor elkaar om überhaupt mijn account te activeren in de app (die verdomme helemaal geen app is, maar slechts een heel erg knullige website), laat staan om parkeerkorting voor mijn ouders te regelen. Waarschijnlijk is de browser op mijn telefoon te oud. Welkom in de 21e eeuw.

Een half jaar geleden waagde ik het om op een Utrechtse facebookpagina een kritische noot te plaatsen bij de knullige introductie (of het totaal ontbreken daar van) van de app (die verdomme helemaal geen app is, maar slechts een heel erg knullige website). Kreeg ik als commentaar van een medebewoner “Als die bezoekers de app niet kunnen gebruiken, dan kunnen ze waarschijnlijk ook geen auto besturen.” Nee hoor, gaat lekker die digitalisering.  

Als ik met het gezin mijn ouders wil bezoeken doen we dat met onze auto. Ik schreef al eerder dat er geen busverbinding is met hun woonplaats(je) en als je met vier personen in een auto zit, vind ik dat qua milieu goed te verantwoorden. Met enige trots kan ik namelijk melden dat we in een oerdegelijke, onverwoestbare, ongelofelijk zuinige Ford Fiësta rijden. De auto is in 2006 gebouwd, wordt goed onderhouden, heeft geen overbodige toeters en bellen en is mede daardoor heel zuinig in het verbruik en goedkoop voor de wegenbelasting.

Als er iets eenvoudigs kapot is kan ik dat meestal nog wel krijgen bij sloperij Akkie Stomphorst en in de meeste gevallen zelf monteren. Dat is pas echt duurzaam rijden. Bovendien is het ondanks alle stijgende tarieven en kosten nog steeds goedkoper om een eigen auto te hebben dan om er een paar keer per maand een te huren.

Maar wat nu als mijn auto te oud wordt om nog de milieuzone in te mogen, of als mijn ouders zelf geen auto meer kunnen/mogen besturen? Kunnen we mijn ouders dan niet meer bezoeken? Zelfs al zou ik het willen, kunnen we ons nog geen elektrische auto veroorloven. Als je al subsidie aan kunt vragen voor een elektrische auto moet je eerst een modaal inkomen hebben. En al zouden we subsidie krijgen dan nog durf ik te argumenteren dat onze Fiësta met het kleine aantal kilometers dat we er mee rijden in alle opzichten duurzamer is dan een nieuwe elektrische auto.

Om terug te komen op de bewonerskorting via de app (die verdomme helemaal geen app is, maar slechts een heel erg knullige website); op 23 oktober 2023 las ik dat het college toegaf dat het niet helemaal liep zoals ze het voor zich hadden gezien (er knapt nu bijna een adertje in mijn hersenen):

We zijn de vervanging van ons parkeervergunningensysteem gestart als een technisch project en hebben vooraf onvoldoende ingeschat wat de effecten zouden zijn voor bewoners.

Het college was toen naar eigen zeggen al reeds in gesprek met belangenorganisaties “om te onderzoeken wat we op korte termijn kunnen doen om de gebruikservaring te verbeteren”.

Het is nu juni 2024, er is nog niets veranderd.

Om gezondheidsredenen laat ik het hier voorlopig bij.