Jim Terlingen - Het was ochtend toen via RTV Utrecht het nieuws tot me kwam dat sinds kort alle hagelslagverpakkingen van Albert Heijn een tekening van een Hollands tafereeltje hebben en dat op 'de melk' onder andere de Vismarkt staat. Daar moest ik als oud-bewoner van deze straat natuurlijk alles van weten.

Twaalf uur later vervoegde ik me naar het filiaal op de Twijnstraat. Helaas te laat. Er bleek die dag zo'n run geweest te zijn op de nieuwe Utrecht-verpakking dat deze uitverkocht was. Grappig. Die rare Utrecht-bewoners toch, zo trots als ze kunnen zijn.

Er stond trouwens wel een restant oude melkhagelpakken in het rek. Hadden ze nog achter staan blijkbaar. Wat was met deze pakken gebeurd als de nieuwe niet uitverkocht waren, vraag ik me dan af.

Het rek in de Twijnstraat, met op de tweede plek van links de oude pakken. Foto: Jim Terlingen

Enkele dagen later ging ik nog eens en toen had ik meer geluk. Meteen twee exemplaren gekocht vanuit een collectors-item-gevoel. Ja, ook ik ben een Utrechter.

Ik zie dat de illustrator lekker los is gegaan. Onmiskenbaar is op de verpakking de Domtoren te zien en de straten die ervoor staan lijken inderdaad de Vismarkt en de Lichte Gaard te zijn. Maar heel precies moet je ook weer niet kijken, want hij-zij heeft panden op plekken neergezet waar ze niet staan. Ik snap het wel: een associatie met coffeeshop Andersom past natuurlijk niet aan de ontbijttafel. 

Maar dat maakt natuurlijk allemaal niets uit. En ook niet dat je de Domtoren in het echt veel meer naar links aantreft. Het is een vrolijk plaatje en het is ONZE binnenstad. 

Ik ben met mijn Utrechtse moeder, 77 jaar, vanavond gezellig naar de AH geweest om haar de verpakking te laten zien. Zij heeft nog langer dan ik gewoond op de Vismarkt, bijna dertig jaar.

Ze kocht een klein pakje. Eén.
Tegen haar argumentatie was niets in te brengen: "Ik hou meer van puur."

                      

Reageren? terlingenschrijft@kpnmail.nl
Zie ook: www.jimterlingen.nl