Peter Oostveen - Een tijdje geleden stond ik bij de bushalte van lijn 2. Vanuit de shared space van het Domplein kwam mevrouw Uphoff aangelopen. Zij bestudeerde de dienstregeling, checkte de tijd en wierp nogmaals een blik op de dienstregeling. Met een vertwijfelde blik in haar ogen keek ze in mijn richting: “Goedemiddag meneer, mag ik u iets vragen?”

Iedereen die regelmatig gebruik maakt van het 'binnenstadsbusje' weet dan al wat de vraag zal zijn: “is de bus van zo en zo laat al geweest?”. De meest gestelde vraag op deze route. In de beleving van de reizigers is het al sinds jaar en dag zo dat een groot deel van de ritten uitvalt. Wachten op lijn 2 voelt als het spelen van een spelletje Russisch roulette, het doorkruisen van een mijnenveld. Een spelletje dus met onduidelijke en soms zelfs fatale afloop. Er lijkt, althans in mijn geval, sprake te zijn van één vuistregel: de eerstvolgende bus komt sowieso niet. De daarop volgende wellicht, met een beetje geluk.

Als veteraan in het openbaar vervoer weet ik hoe de spelletjes te spelen. Ik weet in welk deel van het magazijn de lege hulzen zitten. Ik weet hoe hinkstapspringend de mijnen te ontlopen. De stormbaan van het Utrechtse openbaar vervoer stelt mij, door schade en schande wijs geworden, niet meer voor verrassingen.

Maar, voor velen is dat anders. Dagjesmensen, bezoekers van het nijntje-museum, mensen met lichamelijke gebreken, mensen die op zondag kerkdiensten in de binnenstad bezoeken etc., bij de haltes van lijn 2 zie ik ze dagelijks wortel schieten. Onbekend met dit stukje Utrechtse folklore wenden ze zich dan in hun wanhoop tot mij.

Ik heb nu al zo vaak bij de haltes tekst en uitleg gegeven over de gebruiksaanwijzing van lijn 2 dat ik de stad er een dienst mee denk te bewijzen door deze eens online te zetten. Zeker in deze tijd waarin velen weer onplezierig verrast zullen gaan worden door de onbarmhartige zomerdienstregeling.

GEBRUIKSAANWIJZING/INSTRUCTIES

In sommige situaties geldt voor lijn 2 altijd een code rood, een no go: u moet een vliegtuig halen, een Interliner of een specifieke NS-aansluiting hebben. Alles is goed (lopen/fiets/taxi), maar pak in deze situaties nooit, nooit, nooit lijn 2, het zal u bezuren. Bespaar uzelf de beschamende situatie dat u uw vliegtuig slechts als een stipje aan de horizon ziet verdwijnen.

Voor het overige geniet het ook de voorkeur lijn 2 slechts in specifieke situaties te nemen. Het is hondenweer, u heeft veel bagage bij u of u heeft last van lichamelijke ongemakken, u heeft bijvoorbeeld last van spit.

Staat u bij de halte te wachten tot Sint Juttemis? U doet er goed aan een blik te werpen op de paal met lijnaanduiding. Het kan zomaar zijn dat op 2,5 meter hoogte het bord met lijnaanduiding is bedekt met een gele zak 'halte tijdelijk opgeheven'. Ergens in de binnenstad is een evenement gaande, de route is omgeleid, maar daar moet u zelf maar achter komen. Niemand die het u zal vertellen.

Voor alle haltes t/m die op het Domplein geldt: Als u goed ter been bent, ga lopen. De afstand tot het Centraal Station is echt slechts een kleine tien minuten. Als u vanaf het Domplein lijn 2 pakt, moet u zich instellen op een rit die vanaf dit punt zo nog twintig minuten kan duren. Er zitten op de route ontelbaar veel stoplichten, vooral die voor het Louis Hartlooper Complex en het verkeersknooppunt Smakkelaarsveld zijn zeer berucht.

Als er een bus uitgevallen is, is de kans groot dat de eerstvolgende uit z’n voegen barst met bezoekers van het nijntje-museum. Als de chauffeur niet stopt, u gewoon passeert, wacht dan even met vloeken en tieren. Er is een kans dat deze overvolle bus heel koddig een zo goed als lege lijn 2 in z’n kielzog heeft. Met als bonus: dat kan zomaar een gratis busje zijn.

Als er één of meerdere bussen uitgevallen zijn, doe dan niet bij de eerstvolgende chauffeur uw beklag. Die chauffeurs doen echt wel hun stinkende best. Hij of zij zal u met glazige ogen aankijken en zeggen dat hij/zij ook niet weet hoe dat allemaal komt. Zelfde laken een pak bij de klantenservice van UOV. Ook zij zullen u aankijken of ze vuur op water zien branden. Een plausibele, legitieme, steekhoudende verklaring zal uitblijven.

ADVIES

Om van lijn 2 gebruik te maken zonder de geestelijke gezondheid geweld aan te doen, adviseer ik de reiziger bovenstaande tips strikt in acht te nemen.

En hoewel UOV, voor zover ik weet, nog nooit aangifte heeft gedaan van een vermiste chauffeur, adviseer ik de gemeente toch eens goed onderzoek te doen naar die 'Bermuda-driehoek' die blijkbaar aanwezig is tussen het Centraal station, het Domplein en ’t Ledig Erf. Dat er stadsbussen 'verdampen' is nog tot daar aan toe, maar dat de stad Utrecht in het wereldnieuws zou komen door toeristen die hier op mysterieuze wijze verdwijnen, dat moet niemand willen.

Hoewel de kans daarop 0,0 is, kan Utrecht in dat geval helemaal fluiten naar de organisatie van het Eurovisie Songfestival. Geruchten doen echter ook de ronde dat het veelbesproken bidbook door het selectie-comité nu al in die Bermuda-driehoek is gedeponeerd.