Nachtfotograaf - Tijdens het zappen val ik midden in een uitzending van ‘Brommer op Zee’. M’n oren spitsen zich als ik hoor dat ze het over de nacht hebben. Niet zoals zo vaak over het nachtleven, of de lichtkunst die ergens om aandacht schreeuwt, maar juist over m’n favoriete kant van de nacht: de stilte en de duisternis.   

Het gesprek gaat over het nieuwe boek van Marjolijn van Heemstra: In Lichtjaren heeft niemand Haast. Ze heeft een passie voor de ruimte en vindt het een gemis dat je daar zo weinig van kunt zien terwijl er zo veel van is. Ik val net in het gesprek over de lichtvervuiling. Iets waar ik me als nachtfotograaf ook al lang mee bezig houd.   

Zonder kunstlicht kan ik m’n nachtfoto’s niet maken, maar zodra er teveel licht is, zakt m’n inspiratie naar een dieptepunt. Zoals ik m’n passie niet kan volgen als er teveel licht is, zo kan Marjolijn haar passie niet zien door de lichtvervuiling.   

Bij de eerste gelegenheid ga ik naar de boekhandel en bestel het boek. Zelden koop ik m'n boeken nieuw, er zijn nog zoveel oude boeken die ik wil lezen. Meestal vind ik die boeken in tweedehands boekenwinkels. Eigenlijk hoop ik dat ik door mijn bezoek aan die boekwinkel het boek de kans geef om mij te vinden.   

Sinds er overal in de stad kleine boekenkastjes staan voor het publiek, kijk ik daar vaak in om te zien of er een boek tussen zit dat om m’n aandacht vraagt. Ook op de vrijmarkt of rommelmarkten mag ik graag neuzen bij de kleine stalletjes met boeken.  

Zo vond ik ooit op een boerenmarkt in Ommen een stalletje met boeken. Daar lag Goethes Faust in de vertaling van Albert Steenbergen uit Hoogeveen. Het boek was uitgegeven ter herinnering aan de originele uitgave 100 jaar eerder. Voor mij was het een mooie gelegenheid om Faust te leren kennen.  

Vooraf aan Goethes verhaal staat een introductie over de Drentse versie. Daarin wordt het huis van de familie Bentinck genoemd. Ik lees het boek in ons vakantiehuisje, een huisje op het landgoed van diezelfde adelijke familie Bentinck. Het kan geen toeval zijn dat net deze versie van Faust op zo'n moment op m’n pad komt.   

Bij het snuffelen tussen de rijen en stapels boeken, vallen boeken met een link naar de nacht mij altijd op, vaak  berust dat op een misverstand, en is het gewoon een willekeurige roman met een mooie nachtfoto op de cover. Meestal is het een spannend boek, waarbij de sfeer van de nacht wordt gebruikt voor omslagfoto.  

Brommer op Zee fungeert in dit geval als boekenkast waar het boek van Marjolijn mijn aandacht vraagt. En het heeft ondertussen een plekje in m’n boekenkast gevonden.