Dik Binnendijk Achteraf heb ik mijn wandeling van afgelopen zondag spoorwandeling 8 genoemd. Ik wil ditmaal langs het spoor richting Lunetten gaan wandelen. Op de Moreelsebrug over het spoor heen zie ik dat ik als wandelaar niet echt welkom ben op de Dichtersbaan: de ‘privé racebaan’ voor bussen tegen het spoor aan. Dus ik besluit toch maar door de Dichterswijk te gaan. Tig keer ben ik langs deze wijk gefietst over de Croeselaan naar de Rivierenwijk en terug, maar ik ben er nog nooit doorheen gelopen.

Na de Rabobank, een groot leeg parkeerterrein en de Jan van Foreeststraat ga ik rechtsaf langs de huizen de Asselijnstraat in richting het spoor. Ik ben benieuwd hoe dicht ik bij de treinen kan komen. Even later loop ik over de Reviuskade met links van me water met woonboten erin. Na zo’n 150 meter gaat de weg naar rechts, maar ik kan rechtdoor een parkje in. Via de Hefbrug in De Kruisvaart steek ik het water over en wandel over een pad met de vaart nu aan mijn rechterhand. Links van me is een 2,50 meter hoog bouwhek, dat het groen scheidt van een kaal, min of meer bouwrijp gemaakt terrein. Dat dit terrein al meer dan twintig jaar braak ligt, wist ik toen nog niet.

Aan de restanten kun je zien dat hier ooit een gebouw heeft gestaan. Onwillekeurig denk ik aan de bombardementen van Poetin op Oekraïense steden, zoals Marioepol, Charkov en de buitenwijken van Kiev. Die afschuwelijke oorlogsbeelden ken ik alleen via de tv. Zo zou het gebied daar eruit kunnen zien als alle restanten van de kapot gebombardeerde huizen, flats en gebouwen zijn opgeruimd en de herbouw van de stadswijk kan beginnen.

In de verte zie ik dat het bouwhek dwars over het pad staat. Einde wandeling? Weer terug? Nee, in het water ligt een pontje waarmee ik mezelf over het water kan trekken. Een man met een paar kinderen in een roeiboot en een man op een surfplank komen er aan. Ik roep ze toe: “Ik wacht wel even totdat jullie voorbij zijn. Goh, ik woon al ruim vijftig jaar in Utrecht, maar ik ben hier nog nooit geweest!” De zich voortbomende surfplankman antwoordt: “Dit pontje is hier al twee jaar, hoor!” Later lees ik dat het pontje officieel de ‘Voetveer Ringpark Dichterswijk’ wordt genoemd.

Het Voetveer Ringpark Dichterswijk over de Kruisvaart. Foto: Dik Binnendijk

Thuisgekomen ga ik op zoek naar wat voor gebouwen vroeger stonden tussen de Dichtersbaan en de Kruisvaart. Ik lees dat het gebied het voormalige EKP-terrein wordt genoemd. Daar stond het Post Expeditieknooppunt (EKP) van de PTT aan de Mineurslaan.

De post werd per trein aangevoerd, gesorteerd en gebracht naar de geadresseerden in en buiten ons land. Ik herinner me nog dat ik een paar maal met een brief in het grijze gebouw ben geweest links op de EKP-overzichtsfoto uit 1987: het PTT Postsorteercentrum. Je kon daar tot zeven uur ’s avonds terecht als de - toen rode - straatbrievenbussen al geleegd waren. De brief werd echt de volgende dag bezorgd. Dat grijze kantoorgebouw is niet gesloopt, maar verbouwd tot het wooncomplex ‘Jan van Foreest’, de naam van de dichter die leefde van 1586 tot 1651. Het nu groene gebouw staat niet meer aan de Mineurslaan maar aan de Jan van Foreeststraat.

Post Expeditieknooppunt van de PTT aan de Mineurslaan (1987). Foto: GAU/HUA

PTT-Post wordt in 1989 PostNL en het nieuwe bedrijf besluit na een paar jaar om de post alleen nog maar met vrachtauto’s te gaan vervoeren. Zo is in 1997 voor het laatst de post per trein vervoerd en hebben de twaalf EKP’s in ons land hun functie verloren. De hallen en loodsen van de Utrechtse EKP zijn daarna gesloopt. Buitenmuren blijven nog staan. En dat is te zien aan de graffiti. Het vroegere EKP-terrein krijgt de naam: de Vrije Graffiti Plek Utrecht Centraal. Nu die muren weg zijn, is daar niets meer van over.

De oude posttrein bij het EKP-Sittard (1981). Foto: Nederlandse Spoorwegen

In DUIC van 21 januari 2019 lees ik dat het terrein tussen 2003 en 2007 ook ‘De Yard’ wordt genoemd, een - zelfs internationaal - bekende hotspot voor skaters. Daarna sluit de gemeente het terrein omdat er nieuwbouw zou komen. Dat valt tegen: het terrein ligt zo’n tien jaar braak. In 2017 wordt er nieuw leven geblazen in ‘De Yard’, maar in november 2018 sluit de gemeente het skatepark weer. Argument: te veel vandalisme en de nieuwbouw gaat in 2019 echt beginnen. Alleen opnieuw: vertraging.

Met de bouw van maximaal zo’n 600 woningen bij de Kruisvaartkade wordt nu in april dit jaar begonnen, verdeeld over zes woningblokken. Dat waren er oorspronkelijk zeven. Zo komt er meer ruimte voor groen, zodat het bewonersinitiatief Rondje Ringpark meer ‘body’ krijgt. Als alles volgens planning verloopt zijn in 2026 alle bouwactiviteiten en inrichtingsplannen van het groen en de openbare ruimte klaar.

In ieder geval ben ik blij dat ik nog op tijd mijn spoorwandeling langs de Kruisvaart ontdekt heb voordat de bouwactiviteiten in april losbarsten. Over een paar weken ga ik kijken of dat losbarsten ook echt gebeurd is.

Het voormalig Utrechtse EKP-terrein min of meer klaar voor de nieuwbouw. Foto: Dik Binnendijk