door Henk Roozeboom

Natuurlijk is het uiterst tricky om op een proefvoorstelling af te gaan, maar wat theatermaakster Boukje Schweigman haar publiek de 26e liet zien, heeft een diepe indruk achter gelaten. De volgorde van bepaalde scènes of scènes waar zichtbaar nog naar gekeken moest worden, deden toen geen afbreuk aan de kracht van de voorstelling.

Schweigman laat haar publiek zich (opnieuw ) bewust worden van de huid waarin wij leven. Het is een omhulsel of, zoals de theatermaakster het oneerbiedig noemt, een zak waar we niet uit kunnen ontsnappen. En voor Slagwerk Den Haag is de huid in deze voorstelling niet meer dan een trommelvel.

Dat wordt al vanaf het begin van de voorstelling duidelijk. We zien de gladde huid van een performer met de rug naar het publiek gekeerd. In een wonderlijk spel met haar rugspieren, laat ze vervolgens het thema van de voorstelling zien. Diepe rimpels en huidplooien verschijnen op haar rug. En dan komen de slagwerkers op.

Wat er dan gebeurt, laten we in het midden om de zeggingskracht van deze openingsscène niet te verklappen. Schweigman laat er geen misverstand over bestaan: de voorstelling gaat over aanraken, de breekbaarheid van de mens binnen zijn huid is en de wens om uit de huid te kunnen kruipen.

In een kunstzinnige choreografie zien we twee performers die wens belichamen. Ze proberen samen te smelten en op een paar benen te staan. Hoe ze ook proberen dichter bij elkaar te komen, de huid blijft dat verhinderen. (Hoe mooi Wie zijn deze dansers: NAMEN graag) deze pas de deux vormgeven is prachtig om te zien.

De Scènes waarin Slagwerk Den Haag de performers letterlijk bespeelt zijn ronduit aangrijpend. Een enkele keer laat een speler merken dat hij er genoeg van heeft maar de gelatenheid, hoe er ook met de spelers gesold wordt, overheerst. Dat zijn de momenten waarop Schweigman tot de kern komt en waarmee ze zichzelf lijkt te overtreffen.

In veel voorstellingen laat de theatermaker haar performers de wereld om hen heen herontdekken. In HUiD zien we hoe de mens de wezenlijke behoefte om, zonder seksuele bijbedoelingen aangeraakt te worden, ondergaat. En hoe breekbaar en kwetsbaar de mens dan wel niet binnen zijn huid is. En bovenal laat Schweigman& enSlagwerk Den Haag ons onze huid op een betoverende manier opnieuw ontdekken.

 Voorstelling: HUiD, door theatergezelschap Schweigman& en Slagwerk Den Haag, te zien: 23 en 24 (première) okt. in de Stadsschouwburg Utrecht en 22 en 23 december in Podium Hoge Woerd. Meer informatie www.schweigman.org