Door Henk Roozeboom

            LIZ muziektheater speelde slechts een paar scènes uit deze musical en dat was voldoende om de jury van At Zimihc te overtuigen. Jurylid Bert Damsma die een deel van de dialogen en de scènes van deze humoristische klassieker uit zijn hoofd kent, reageerde zeer enthousiast “omdat,” zo zei hij, “alles zo klopte!”

            Wanneer alle Monty Python-Spamalot-adepten er net zo over zullen denken als Damsma, dan kunnen we zeggen dat LIZ Muziektheater er in is geslaagd die heerlijke humor, de verhaallijn en de muziek van deze musical, op zijn minst, geen geweld te hebben aangedaan. Op zich is dat al een prestatie van formaat.

            Maar er is meer. LIZ Muziektheater, geeft onder leiding van artistiek directeur Frank Maria Meijers een eigen signatuur aan de musical. Samen met muziekcoach Carlijn Stolten, de meesters van de tapdans Peter Kuit en Marieke van der Ven, heeft Meijers een echte ‘LIZ musical’ van Spamalot gemaakt.

            Natuurlijk zullen de Legendarische scènes uit de film The Holy Grail, waarop de musical gebaseerd is, met de ‘Knights who say Ni’, de belegerde Fransozen en de heilige handgranaat, niet ontbreken. Het zijn de scènes die bij menigeen in het geheugen gegrift staan. De wijzigingen van Meijers richten zich op andere zaken.
            Hij laat, bijvoorbeeld, wat mannenrollen door vrouwen spelen. Zo zien we Patsy, de assistent van Koning Arthur, gespeeld worden door een vrouw. Dat levert, volgens de regisseur, een aantal nieuwe grappen op omdat zij wat jaloersig reageert wanneer Arthur een scène met zijn grote liefde, de Maagd van het Meer, speelt.

            Daarnaast zien we ook kleine wijzigingen die in het origineel niet te vinden zijn. “Hier en daar resulteert dat natuurlijk niet in die typische Engelse Monty Python humor,” geeft Meijers toe, “maar ik denk dat de heren van het Monty Python team onze versie zeker sympathiek zullen vinden.”

            LIZ Muziektheater is ooit, met een knipoog naar de grote musicalproducenten met het spelen van musicals begonnen. Ze dachten het anders of in ieder geval eenvoudiger te kunnen. De spelers kregen meer invloed. De situaties werden naar hun hand gezet. “En toen,” zegt Meijers, “sloop de humor er altijd als vanzelf in.”

            Dat is ook de kracht van LIZ. Meijers verleidt zijn acteurs om zelf ideeën, invallen of grappen aan te dragen. Hoe meer ze dat doen, hoe meer het stuk van henzelf wordt, en daarmee een stuk realistischer. Dan komt het aan op de dynamiek, timing en het iedereen op de juiste plek zetten. En als dat allemaal klopt,” weet Meijers, “wordt elke voorstelling, fris, scherp en uniek.”

Voorstelling: Spamalot door: LIZ Muziektheater, regie: Frank Maria Meijers, spel: 21 acteurs en 13 muzikanten, te zien: 9, 11, 12 en 13 november, in: ZIMIHC theater Stefanus, informatie en reserveringen: www.LIZmuziektheater.nl