Door Dick van der Peijl - Dinsdag om 5.15 zijn we vertrokken uit Utrecht, met de bus en een aanhangers met 12 fietsen erop naar Parijs. Daarna rijden we dagelijks zo’n 125 kilometer fietsend weer naar Utrecht. Negen mannen op de racefiets, en ik, ik met de materiaalwagen. Twee keer per week 40 kilometer vind ik genoeg dit is mij te ver om te fietsen. Maar ik schrijf er wel dagelijks voor Nieuws030 een blog over.

Om half een 's middags zijn we bij de Nederlandse ambassade in Parijs. De ambassadeur, vertegenwoordigers van de Tour, de loco-burgemeester van het Sint Maartensarrondissement en de voorzitter van de Europese Sint Maartenssteden 'schieten' ons vervolgens weer terug naar Utrecht.

We rijden delen van het Sint Maartenspad dat in 2016 helemaal klaar is. We gaan ook langs een aantal kathedrale steden, zoals Amiens en ook langs  het grootste herbouwproject in Europa, de Lakenhalle van Ieper.

Het wordt dus een hele beproeving, elke dag ruim 125 kilometer fietsen. De gemiddelde leeftijd van de fietsers is 60 jaar, de jongste 53 jaar en de oudste 69 jaar. Het zijn allemaal getrainde en geoefende fietsers. Vijf dagen lang. Stevig doorfietsen.

De tocht is een initiatief van de Stichting Voorbereiding Herbouw van het Schip van de Domkerk. Het doel van de tocht is de discussie aanzwengelen over de herbouw van het schip van de Domkerk.

Het is de bedoeling dat de herbouw tussen 2022 en 2074 plaatsvindt. Een langdurig project dus, omdat er zorgvuldig gewerkt wordt en omdat er nog maar heel weinig vaklui bestaan die het degelijk metselen en timmeren beheersen. Het wordt ook een opleidingsplek voor mensen die het oude ambachtelijke handwerk weer willen leren.  

Het schept enorme mogelijkheden voor onderwijs en vakopleidingen in de restauratiebouw. Ook voor onderzoek naar middeleeuwse technieken en het project kan een stimulans zijn voor de (lokale) economie.

Maar veertig zomers bouwen op het Domplein heeft ook een enorme impact op de omgeving, ook al heeft een middeleeuwse bouwplaats dan een andere impact dan het bouwproject van nu. Daarom wil de stichting Utrecht vanaf september laten ervaren wat het voor de omgeving betekent als het allemaal zou doorgaan.

Ik woon al 43 jaar in Utrecht en heb het schip van de Dom nooit gemist, maar ik ben er wel enorm voor dat er weer aandacht is voor het ‘oude’ ambachtelijke werken. Dat werklozen er een kans krijgen. Dat zou ik fantastisch vinden. En het hersteld Utrecht in zijn oude luister, de Tour is daar ook een onderdeel van. Utrechters kunnen weer trots op hun stad worden. Dat maakt het mooi! Daarom doe ik mee aan dit project. Al rijd ik zelf in de materiaalwagen, een Renault-bus met fietsenaanhanger.

Ik zit met mijn 63 jaar in het midden van de gemiddelde leeftijd van de wielrenners. De wielrenners van de groep horen tot de Grand Depart Stoempers en wielervereniging Domstad, ze zijn gewend grote afstanden te rijden. Ik rij zelf 2 maal per week zo’n 40 km en dat vind ik lekker maar ook genoeg!

Op 30 mei komen we om vijf uur aan bij de Domtoren op het Domplein. Herman Wijffels, oud-voorzitter van de Rabobank, de loco-burgemeester, de voorzitter van het Sint Maartensberaad Chris van Deventer, journalist en tourpromotor Jeroen Wielaert, mensen van de Domkerk, DomUnder en de directeur van Toerisme Utrecht verwelkomen ons.

Het wordt leuk en spannend!