Kees van Oosten - Dat de Nederlander steeds meer fietst is vooral het gevolg van de groeiende populariteit van de elektrische fiets. In 2014 werden er zo'n 223.000 van verkocht. Het verkoopaandeel van de elektrische fiets steeg in enkele jaren van 3 naar 22 procent.

Michael Slütter schreef in de Vogelvrije Fietser van 4 september 2012: "Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: Je wordt er lui van en je conditie holt achteruit".

"Het bezwaar van een elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen". Hij bedoelt te zeggen, dat je grote afstanden moet afleggen om aan die 100 watt te komen doordat je zelf maar weinig hoeft te doen.

Een brommer of een elektrische fiets maakt voor je conditie dus weinig uit. Waarom maakt de Fietsersbond zich wel sterk voor elektrisch fietsen en niet voor brommers? Over gezondheid gesproken.

Dan de verkeersveiligheid. De Fietsersbond streeft ernaar het transport per fiets sneller en efficiënter te maken. Dat zou alleen verantwoord zijn als fietspaden overal een stuk breder zijn en als auto's meer rekening zouden houden met (snelle) fietsers.

"De snelheidsverschillen tussen racefietsers, elektrische fietsers en gewone fietsers nemen toe en leiden vaker tot ongevallen’, zegt traumachirurg Jorrit Harbers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Vooral ouderen op elektrische fietsen lopen risico.

Het aantal ziekenhuisopnames na een fietsongeluk nam zelfs toe met 46 procent. Ook het aantal gewonden en doden als gevolg van fietsongelukken neemt toe. Kortom, dat het verkeer veiliger wordt door het fietsen in de stad te promoten is niet zonder meer het geval. Daar is een andere infrastructuur voor nodig en zolang die er niet is leidt meer fietsen juist tot minder veiligheid.

En tenslotte het milieu. Al die mooi rood geasfalteerde fietspaden hebben natuurlijk helemaal niets met een beter milieu te maken. De productie van asfalt brengt enorm veel CO2 in de lucht. Dat de Fietsersbond zich sterk durft te maken voor rood asfalt is een gotspe. Voor die accu's zijn schaarse grondstoffen nodig die onder erbarmelijke omstandigheden worden gedolven.

Wat de voorstanders van elektrische auto's en - fietsen helemaal uit het oog verliezen is dat daar, linksom of rechtsom, ook heel veel CO2 door in de lucht wordt gebracht.

Kortom: wat heeft de Fietsersbond eigenlijk nog te maken met gezondheid, verkeersveiligheid en een beter milieu?