Kees van Oosten - Naar aanleiding van het RTL-Nieuws dat de Amsterdamsestraatweg in Utrecht met 31 ernstige ongelukken in 2015 de gevaarlijkste straat is in Nederland, liet wethouder Van Hooijdonk weten dat de ASW tot aan de Marnixlaan binnenkort 30 km/uur wordt.

Dat er 30 km/uur zou moeten worden ingevoerd op de ASW stond al in de nota "Ontwikkelstrategie Amsterdamsestraatweg" 2014. Van Hooijdonk belooft dus iets wat in 2014 al had moeten gebeuren. Dat had waarschijnlijk enkele tientallen ernstige ongelukken gescheeld. 

Van de reactie van Van Hooijdonk keek ik overigens wel even op, want mijn verzoek om 30 km/uur op de ASW in te voeren werd op 1 maart 2016 door de wethouder afgewezen met de simpele mededeling "Wij zien geen aanleiding om aan uw verzoek te voldoen".

Mijn bezwaarschrift tegen de weigering om 30 km/uur in te voeren werd door Van Hooijdonk afgewezen op 8 juni. Op 10 juni heb ik daar beroep tegen ingesteld. Ben benieuwd wat de gemeente nu tegen dat beroep gaat aanvoeren nu Van Hooijdonk inmiddels heeft laten weten die 30 km/uur in te voeren.

Mochten er raadsleden zijn die de wethouder ter verantwoording willen roepen, dan heb ik daar wat vragen voor bedacht.

1. Was de wethouder, toen ze op 1 maart 2016 het verzoek om 30 km/uur afwees, er wel van de hoogte dat dat al was beloofd in de nota "Ontwikkelstrategie Amsterdamsestraatweg" 2014? 

2. Was de wethouder, toen ze op 1 maart 2016 en op 8 juni 2016 het verzoek om 30 km/uur afwees er niet mee bekend dat er in 2015 31 ernstige ongelukken hadden plaatsgevonden op de ASW en dat de ASW de gevaarlijkste straat van Nederland is?

3. Heeft de wethouder, toen ze besloot om een aantal verkeerslichten buiten werking te stellen op de ASW om het autoverkeer te bevorderen, er helemaal niet bij stil gestaan dat dat de ASW nóg onveiliger zou maken? 

4. Weet de wethouder eigenlijk wel wat zij heeft beslist of wat er uit haar naam wordt beslist? Denkt de wethouder wel eens na over belangrijke zaken als verkeersveiligheid?