Jim Terlingen - "Utereg, Utereg, dorp oan de rivier. De boeren droagen schoenen, maar je ruik nog steeds de gier". De in Utrecht geboren liedjeszanger Joop Visser raakte met deze zinnen in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw naar mijn idee de ziel van onze stad. Utrecht was toen nog een provinciestad. Een bijzondere, dat wel.

Ik kan er moeilijk de vinger op leggen wanneer het precies is gebeurd, maar dat er op dit punt iets veranderd is staat voor mij vast. Want Utrecht ademt tegenwoordig een grootsteedse sfeer.

Dat is ook niet zo gek, want kijk wat er alleen al het laatste decennium is gebeurd. De Giro en de Tour kwamen naar Utrecht, op het Domplein is een mooie attractie gekomen (DomUnder), we kregen een strand en we zijn heel veel bijzondere restaurants, hotels en café's rijker. De binnenstad kreeg een 'boost' met op veel plekken mooie bestrating en veel gerestaureerde werven.

Verder zijn er natuurlijk al die gerealiseerde projecten binnen het stationsgebied. Allen zijn in grootte en/of vormgeving op zijn minst indrukwekkend te noemen: het kolossale TivoliVredenburg, het nieuwe Utrecht Centraal, de oprukkende singel, het Stadskantoor en de Moreelsebrug over de treinsporen. En deze week is er weer een mijlpaal, met de ingebruikname van de Stationspleinstalling. Het gaat de grootste ter wereld worden, klinkt het ronkend.

Dat is toch allemaal niet niks. Ik ben benieuwd hoe Joop Visser dat ziet.

Onlangs besteedde ik een avondje aan het bekijken van wat ons nog meer te wachten staat in het stationsgebied. Op de sites van CU2030 en Bouwput Utrecht is dat goed te zien. (Trouwens, velen – ook ik – dachten jarenlang dat het project tot het jaar 2030 zou duren. Maar ze bedoelen 'See you too 030'. Zou iemand op zijn cv ervoor uit durven te komen dat hij/zij deze afkorting bedacht heeft?)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog veel meer niet wist. Op de een of andere manier prikkelde het project me niet genoeg om me eerder uitgebreid in te verdiepen. In mijn Utrechtse omgeving merk ik overigens dat ik daarin niet de enige ben. Maar goed, zo rond 2020 is het meeste rond het station wel klaar, lees ik. Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe stationsplein en het kunstwerk over de Marga Klompé-brug.

Dat die brug zo heet, was me trouwens ontgaan. Klompé was in de jaren zestig een tegenstander van het dempen van de singel. De naam voor de brug, die al in 2014 tussen de Mariaplaats en het Moreelsepark kwam en daar de oude Moreelsebrug verving, is overigens bedacht door toenmalig raadslid Vincent Oldenborg, een goede bekende van deze site. Ik ben benieuwd, zou het kunstwerk over de brug echt het gevoel geven van een stadspoort?

Impressie van het kunstwerk over de Marga Klompébrug, bron: CU2030

Hoe het nieuwe stationsplein eruit komt te zien - bovenop de fietsenstalling, aan de noordkant van het station - vind ik best spannend. Zo'n entree geeft toch smoel aan de stad. Ik hoop vooral dat het plein sfeer gaat krijgen. Dat is sowieso mijn grote wens voor het hele stationsgebied, dat Utrechters zich dit stuk stad eigen gaan maken.

Het is een interessante tijd voor deze voormalige provinciaal.