Het Stadskantoor is zo goed als af, meubilair wordt overal in de 21 etages hoge flat geinstalleerd en de laatste technische klusjes vinden plaats. In oktober verhuizen meer dan 3000 ambtenaren naar hun nieuwe werkplekken.

In het nieuwe Stadskantoor worden ook diverse publieksfuncties zoals de burgerlijke stand gehuisvest. In die nieuwe omgeving is er wel voor gekozen dat wie daar een paspoort wil aanvragen of verlengen, daar eerst (digitaal) een afspraak voor moet maken.

Nieuws030 ging mee tijdens een bezoek van een aantal ambtenaren aan hun nieuwe werkplek. 

Bekijk ook de korte film-impressie van een van de kantooretages met de werkplekken, die flexibel heten te zijn, wat betekent dat bijna niemand een eigen bureau heeft.

Indrukwekkend is het uitzicht vanuit het Stadskantoor. Een ambtenaar die de plek op de 21e etage voor het eerst zag vertelde 'Je blijft naar buiten kijken'. Het begrip 'raamambtenaar' krijgt daarmee een bijzondere betekenis in Utrecht.

Ambtenaren fotograferen hun nieuwe werklocatie.

Bureaus in een van de werkruimtes.

Een zogeheten huiskamerdeel in hart van een kantoortuin.

Een indrukwekkend uitzicht op het Westplein met moskee en rechts de treinsporen naar het Centraal Station.

Vast wennen aan een bureau.

Een van de representatieve ruimtes op de 21e etage.

Bouw van de bar op hoog niveau

Uitzicht richting de kantoren van de NS en ProRail.

Een deel van de personeelskantine.

Een ander deel van de personeelskantine.

Het hart van het Stadskantoor.

De grote hal van het Stadskantoor.

De kleine trouwruimte in het Stadskantoor.

Het Stadskantoor aan de noordzijde met entree voor het personeel.