Henk Westbroek reageert op de serie Welvaart in Utrecht van Louis Engelman en met name op de aflevering over TivoliVredenburg.

Ik lees de serie van Louis Engelman over de geschiedenis van de stad in Nieuws030 met genoegen. In de aflevering waarin hij vaststelt dat TivoliVredenburg permanent financieel onder water staat klopt deze constatering als een bus. De redenen waarom dat zo is kloppen daarentegen wat minder.

De bouw van TivoliVredenburg liep voortvarend onder wethouder Toon Gispen. Die stapte op en wethouder Walter Lenting nam zijn taken over. De laatste besloot om alles wat Gispen prima georganiseerd had te reorganiseren. Dat pakte slechter dan slecht uit. En joeg de bouwkosten door het plafond.

Het financiële debacle heeft derhalve niks met oude fundamenten te maken zoals Engelman uit de mond van een kunstcriticus noteerde maar veel met slechte organisatie. Allebei de wethouders waren tussen haakjes van Leefbaar Utrecht.

Wat de kosten ook opjoeg was de plotselinge beslissing dat de oude veelhoekige zaal van Vredenburg bewaard moest blijven om deel van het nieuwe TivoliVredeburg te worden. Deze plotselinge en kostbare beleidswijziging werd veroorzaakt door een actiegroep van een paar honderd zelfbenoemde akoestiek-deskundigen zoals VVD'er Frits Bolkenstein, een handvol PvdA prominenten en - zijn boeken zijn trouwens prachtig - Jan Wolkers.

Verder las ik dat TivoliVredenburg een geslaagd Cultuurpaleis is omdat het meer dan 1 miljoen bezoekers in 1 jaar had. De cijfers kloppen ongetwijfeld. Zesduizend studenten voor de introductiefeesten. Drieduizend leden van het CDA en GroenLinks door de in TivoliVredenburg georganiseerde politieke congressen.

Pakweg dertigduizend bezoekers die er een hapje kwamen eten & drinken en zaten op stoelen en aan tafels die met subsidiegeld waren gekocht en aan een exploitant worden doorverhuurd. Net als de borden en het bestek, de pannen waarin gekookt wordt en de fornuizen waarop dat gebeurt. Het restaurant heet met arrogante zelfspot trouwens 'Het Gegeven Paard'.

TivoliVredenburg goochelt inhoudelijk met bezoekcijfers door net te doen alsof elke bezoeker er van kunst kwam genieten. En Engelman laat iemand aan het woord die daar intuinde. De bezoekers van de 40-Up feesten, R&B feesten, lente-zomer-en winter feesten en die van die tientallen andere feesten en commerciële verhuringen, ze zitten allemaal in dat miljoen bezoekers.

Het is ook helemaal niet zo dat TivoliVredenburg te veel zalen heeft zoals een kunstkenner in het stuk van Louis Engelman beweert. Het barst alleen in Europa al van tienduizenden gezelschappen, bands en ensembles die dolgraag in TivoliVredenburg optreden willen. Maar daar moet dan vaak geld bij. En dat wil de stad Utrecht en de provincie niet ophoesten.

Dommig eigenlijk om een Cultuurpaleis te bouwen voor 150 miljoen euro, en blijkbaar niet weten dat optredens van andere artiesten dan de hele populaire zoals De Jeugd van Tegenwoordig en Jan Smit niet winstgevend zijn. Een peperduur Cultureel Paleis neerzetten en het dan niet artistiek willen onderhouden dat is het grootse debacle van TivoliVredenburg. De gemeenteraad zou van TivoliVredenburg vanzelfsprekend met een pennenstreek het waarlijk Cultuurpaleis kunnen maken dat het worden moest en dat onze wereldstad in spe verdient. Maar het stadsbestuur brandt de handen liever aan bitterballen.

Henk Westbroek, oprichter van Leefbaar Utrecht.