De rubriek Welvaart Utrecht over de opkomst van de stad in de afgelopen vijftig jaar, iedere maandag, woensdag en vrijdag in Nieuws030. Vandaag deel 77.

Louis Engelman - Dat de Utrechtse binnenstad voor mensen uit heel Nederland in trek is weten we al langer. Voorheen betrof dat echter vooral het kooplustige publiek. Utrecht was met name een gezellige shopstad. Niet voor niets afficheerde Hoog Catharijne zich met ‘Winkelhart van Nederland’.

Als toeristische attractie heeft de Domstad lange tijd weinig voorgesteld. Maar dat is inmiddels wel veranderd. Steeds meer mensen, uit binnen- en buitenland, weten Utrecht te vinden. Het nieuwe instituut ‘Utrecht Marketing’ wil die aantrekkingskracht verder vergroten.

Zeker is dat de start van de Tour de France in 2015 meer heeft losgemaakt dan alleen een groot enthousiasme onder wielerfans. Utrecht slaagde erin zich internationaal op de kaart te zetten. Het rondje van de tourrenners onder de Dom door vormde daarbij uiteraard het hoogtepunt van de Tourstart.

Deze publiciteit is er mede debet aan geweest dat er meer buitenlandse toeristen naar de stad zijn gekomen, nu al zo’n 700.000 per jaar. Maar de bezoekers uit Nederland blijven veruit in de meerderheid: 3,9 miljoen. Dat zijn wel voornamelijk dagjesmensen, want het aantal overnachtingen in de stad ligt jaarlijks op 550.000.

Een kijkje in één van de Utrechtse musea was het meest populair. In totaal vergaapten zich in 2016 zo’n 1,2 miljoen mensen aan onze kunstschatten. Wel in de brede zin van het woord. Want het Spoorwegmuseum trok alleen al 421.000 bezoekers.

Voor het Centraal Museum was 2016 een topjaar. Het verdubbelde het bezoekersaantal van 145.000 naar 290.000. Dit succes werd met name bereikt door een ingrijpende verbouwing en door de opening van het Nijntje Museum.

Een gekende toeristische trekker is natuurlijk de Domtoren. De toren mocht vorig jaar 80.000 beklimmers verwelkomen, een stijging van circa vijf procent ten opzichte van 1974. Ik vraag me overigens af hoeveel bezoekers de toren in de nabije toekomst kan verwerken, omdat er een ingrijpende restauratie op stapel staat. Maar dan is er nog altijd de Domkerk, die vorig jaar ruim 384.000 bezoekers trok.

De Servetstraat tussen Vismarkt en Domtoren is dé toeristische hotspot in Utrecht

Volgens Richard Kraan van Toerisme Utrecht (inmiddels samengegaan met Cultuur Promotie in ‘Utrecht Marketing’) kan de Domstad zich nog beter profileren. Zij zou als ‘sterk merk intensiever moeten worden uitgevent’, zo liet hij vorig jaar november aan het AD/UN weten. Daarvoor zouden de toeristische sector, de cultuur, het bedrijfsleven en de gemeente de handen ineen moeten slaan om samen Utrecht beter te verkopen.’

In 2014 lanceerde Utrecht al het toeristische thema ‘Live like a local’, waarin bezoekers worden aangespoord om ook de gelegenheden te bezoeken waar Utrechters zelf graag heengaan, zoals hippe koffiebars, gezellige cafés in de binnenstad en gevarieerde winkelgebieden zoals in Lombok. ‘Maar we willen ook bijzondere gebouwen als TivoliVredenburg beter onder de aandacht brengen in het buitenland’, aldus Kraan.

Volgende deel: Vrees voor ‘popularisering van de binnenstad’