De rubriek Welvaart Utrecht over de opkomst van de stad in de afgelopen vijftig jaar, iedere maandag, woensdag en vrijdag in Nieuws030. Vandaag deel 43.

Louis Engelman - Ruim veertig jaar na de opening van HC is het ‘winkelhart van Utrecht’ helemaal op de schop gegaan. Dat was ook wel nodig, want het winkelcentrum werd te zeer gedateerd. De nieuwe eigenaar Klépierre (voorheen Corio) heeft er 500 miljoen euro in gestoken, waardoor het winkeloppervlak met 35.000 vierkante meter wordt vergroot.

Dat neemt niet weg dat HC in z’n oude vorm tot voor kort nog heel populair was en economisch succesvol. Het trok jaarlijks gemiddeld 24 miljoen bezoekers, een enorm aantal. Hoeveel gaan dat er vanaf nu niet worden?

Hoog Catharijne is er nu al heel anders uit gaan zien, hoewel de verbouwing nog niet eens klaar is. Maar laten we ons uitgaande van de plannen proberen voor te stellen hoe HC zich uiteindelijk zal presenteren.

Entree vanaf Vredenburgplein. Foto: Nieuws030

Van één centrale looproute is overgegaan naar twee parallelle assen die allebei op het Vredenburg beginnen in het nieuwe complex dat op de plek is gebouwd van voorheen Peek & Cloppenburg. In dit Entreegebouw vinden we eerst de zogenaamde ‘Stijlkamer’, een door winkels omzoomd plein.

Als we doorlopen komen we via roltrappen een verdieping hoger uit in de ‘Stadskamer’, die precies boven de singel ligt. Dit ruim 18 meter hoge plein (100 bij 20 meter) wordt aan weerszijden begrensd door glazen wanden waardoor er veel daglicht binnenvalt. Op de vloer is een grote opening vrijgelaten, voorzien van een met een laagje water bedekte glasplaat, die zicht biedt op het singelwater eronder. Daar heeft ook de rondvaartboot z’n nieuwe afvaart.

Beide wandelroutes voeren vervolgens door het Poortgebouw dat in de lengterichting over de singel heenloopt. Volgens communicatie-manager van Klepièrre, Eva Lambooij, zijn de begane grond en de eerste twee verdiepingen van dit 10 verdiepingen tellende pand gereserveerd voor de winkels en horeca. Op de etages daarboven komt een hotel. Hoeveel kamers dit zal omvatten hangt af van de inrichting die de nog onbekende toekomstige eigenaar wil realiseren.

De twee wandel-winkel-assen lopen vervolgens door naar het bestaande maar vernieuwde Hoog Catharijne, om uiteindelijk uit te komen in het ‘Voorzetgebouw’ dat aansluit op het nieuwe Stationsplein. Aan de overkant daarvan komt voorts nog het ‘Paviljoen’, waarin vooral horeca een plaats zal krijgen. HC zal aan het eind van dit jaar gebruiksklaar zijn. In 2019 wordt het opnieuw ontwikkelde winkelcentrum officieel geopend.

De toegang tot het station, met een ingang van aanzienlijk meer allure dan er eerder was, ligt voor de bezoeker/reiziger vanuit HC daarna aan de linkerhand. Onder het plein komt ’s werelds grootste fietsenstalling. Deze kan 12.500 fietsen bergen.

Om vanaf het plein naar de binnenstad te gaan is het overigens niet per se noodzakelijk om via HC te lopen. Er zijn ook (rol)trappen en een lift gerealiseerd die direct naar het straatniveau leiden. Op en om het plein is er ruimte voor winkels en horeca met terrassen onder een transparant dak.

Op de plek van het oude busstation aan kant van het Moreelsepark is het nieuwe tramstation gepland. Reizigers die per trein in Utrecht aankomen kunnen daar kiezen voor de lijn naar De Uithof of naar Nieuwegein/IJsselstein. Het station, waar ook nog enkele stadsbussen zullen vertrekken, ligt straks onder het ‘Platform’ (eerder Zuidgebouw genoemd). Dit zal in 2018 worden opgeleverd. De ontwerpers ervan willen dit tot een soort mini-stad (Microcity) maken. Het zal bestaan uit 200 huurappartementen met extra faciliteiten als een sportschool, restaurant en lounge-bar.

Laten we terugkeren naar de Catharijnebaan, die ook vanaf TivoliVredenburg weer singel gaat worden. Aan de kant van het V&D-gebouw is er in de plannen nog ruimte voor een langgerekt pand. Maar of dit er ook zal komen is niet zeker. Nu Hudson’s Bay en Primark daar hun intrek nemen, lijkt het openmaken van het winkelgebouw naar de kant van de singel toe meer voor de hand te liggen.

Het voormalige gebouw van V&D wordt ‘opengewerkt’ aan de singelkant. Illustratie Jan Bakers Architecten

Wel is de nieuwe Marga Klompébrug, die het Moreelsepark met de Mariaplaats verbindt al aangelegd. Zij het dat de precieze uitvoering ervan door alle werkzaamheden nog niet zo goed zichtbaar is. De brug gaat dat later helemaal goedmaken met een opmerkelijk kunstwerk, de ‘Torqued Arc’. Deze metalen boog die de hele singel overspant vormt een moderne stadspoort. Het ontwerp van de Leuvense kunstenaars Pieterjan Gijs en Arnout van Vaerenbergh werd in een competitie tot winnaar verkozen door de jury van het Fentener van Vlissingen Fonds.

Volgende deel: ‘Dit is het nieuwe gezicht van de stad’

Zicht op de Catharijnesingel voor Tivoli/Vredenburg. Foto: Nieuws030