Door Sagid Carter - Vanaf dinsdag worden de weesfietsen weer verwijderd. Al een tijdje hangen de blauwe labeltjes hangen aan talloze ongebruikte fietsen. Hoewel de opruimactie breed is aangekondigd zijn er ook veel fietsers die hier niet van op de hoogte zijn.

De studente Jolien Meijer (22) was een van hen. Zij raakte haar fiets vorig jaar kwijt bij een opruimactie bij het Centraal Station. "Ik had een tijd lang mijn fiets niet nodig gehad en toen ik hem wilde ophalen was hij weg. Ik heb nog een uur lopen zoeken. Na een tijdje ging ik er vanuit dat het gestolen was en heb ik het erbij gelaten."

Er ging bij Meijer een lichtje branden toen ze een dag later haar verhaal vertelde aan een klasgenoot en die vertelde dat ook haar fiets weg was. Zij had hem teruggevonden in het fietsdepot van Utrecht.

"Ik had nog nooit eerder van het fietsdepot gehoord maar besloot toch langs te gaan. Na lang zoeken vond ik hem eindelijk tussen alle opgehaalde fietsen."

Meijer heeft haar lesje geleerd: "Sindsdien ben ik voorzichtiger, ik laat mijn fiets niet meer staan op plekken waar dat niet mag."

Maar Meijer is ook een beetje boos: "Er zijn genoeg mensen die helemaal niet op de hoogte zijn van deze opruimacties en die, net als ik, denken dat hun fiets gestolen is en het daarbij laten. Wij studenten lezen geen kranten en kijken bijna geen nieuws, de beste manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken lijkt mij via sociale media."

Weesfietsen

Uit cijfers van het mobiliteitsonderzoek van Nederland blijkt dat, van de vier grootste steden, Utrecht het grootste fietsgebruik heeft. Amsterdam staat op nummer twee, gevolgd door Den Haag en Rotterdam.

Dit grote fietsgebruik in Utrecht zorgt voor een aantal problemen zoals de weesfietsen. Fietsen die voor langere tijd op straat staan gestald en niet gebruikt worden. Ze houden parkeerplaatsen bezet die bedoeld zijn voor mensen die hun fiets wel regelmatig gebruiken. Het gevolg is dat anderen bij gebrek aan plek hun fietsen op niet daarvoor bestemde plekken parkeren. En dat zorgt weer voor overlast.

Ook zijn er de talloze fietswrakken; fietsen waar niet meer op gereden wordt omdat er onderdelen missen of zo krom staan dat het onmogelijk is er nog op te fietsen. Ook deze houden onnodig parkeerplaatsen bezet.

Opruimen dus die wrakken en ongebruikte fietsen. Maar misschien heeft Meijer een punt als ze zegt dat die acties effectiever zouden zijn als er meer over gecommuniceerd zou worden. Want wie denkt dat zijn fiets is gestolen en niet weet dat deze is overgebracht naar het fietsdepot is dus geneigd te denken dat de fiets is gestolen.

Het gevolg daarvan is dat velen voor een ‘zacht prijsje’ een andere, tweedehands, fiets kopen en die vervolgens weer parkeren op plekken waar het niet mag. Zo wordt het dweilen met de kraan open. Neem daarbij nog degenen die gewoon vergeten zijn waar hun fiets staat (tip: neem een foto van je geparkeerde fiets) en zo groeit het aantal weesfietsen als vanzelf.

Stallingen

Dat fietsers hun fiets dichtbij de plaats van bestemming willen parkeren is bekend. De gemeente probeert daarom zoveel mogelijk fietsparkeerplaatsen op populaire plekken te creëren. Fietsstallingen vind je nu op diverse locaties in de binnenstad. Maar er is nog steeds een tekort. Daarom wordt naast het Centraal Station een stalling van drie verdiepingen gebouwd met een capaciteit van maar liefst 12.500 fietsen.

Hiermee hoopt de gemeente Utrecht het fietsparkeerprobleem rond het station op te lossen. Of dat ook het probleem van de weesfietsen oplost, dat is nog even afwachten.

-

Weesfietsenaanpak ook in de wijken

Het weesfietsenbeleid van dit jaar verschilt enigszins met dat van de voorgaande jaren. De acties vinden niet alleen in en rond het centrum plaats, maar ook in enkele woonwijken.

De blauwe labels worden aan alle niet goed geparkeerde fietsen gehangen, ook aan mooie gloednieuwe.

Volgens de bewoners van de Amsterdamsestraatweg in de wijk Zuilen zijn de opruimacties overbodig. "Rondom het Centraal Station is het één grote chaos. Dat de gemeente besluit daar opruimacties te houden is begrijpelijk, maar hier vind ik het een beetje onnodig", zegt bewoonster Ans Mansveld (55).

Van overlast is er in haar straat helemaal geen sprake. "Mensen zetten hem altijd netjes in de daarvoor bestemde fietsenstallingen of aan een lantaarnpaal. Niemand die er last van heeft!"