Door Vincent Oldenborg - “Tussen droom en daad staan wetten in de weg en practische bezwaren”. Voor velen de onvergankelijkste zin uit de Nederlandse literatuur. Ooit neergeschreven door de Vlaamse schrijver/dichter Willem Elsschot in het gedicht Het Huwelijk.

Ooit heb ik literatuurbewuste Utrechters bij een mislukt burgerinitiatief wel eens in een parafrase op Elsschot horen verzuchten: “Tussen droom en daad staat de gemeenteraad”. Maar nu is er dan ook een boek met de titel “Tussen droom en daad”.  

Dr. Ton Baetens, die eerder een onderzoek heeft gepubliceerd over de gang van zaken rond de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, heeft in opdracht van de Project Organisatie Stationsgebied een onderzoek gedaan naar de communicatie en het omgevingsmanagement bij de aanpak van het Stationsgebied.

In Tussen Droom en Daad wordt verslag gedaan van dat onderzoek.

De subtitel: “Observaties over de aanpak van het Stationsgebied Utrecht” is een goede vlag voor de lading. Observaties opgetekend uit de mond van een aantal betrokkenen die in dienst zijn bij, of ingehuurd zijn door de grote spelers, NS, Prorail, Corio en gemeente (Project Organisatie Stationsgebied). De uitkomst van die interviews zijn vervolgens gekoppeld aan literatuuronderzoek naar uitspraken over veranderstrategieën en grote complexe ruimtelijke ordeningsprojecten in een veranderende wereld.

Al op pagina 10 komt de schrijver tot de conclusie dat het met de communicatie en het omgevingsmanagement wel redelijk tot goed zit. Een vreemde conclusie omdat nergens in het boek blijkt dat hij gesproken heeft met de ontvangers van de communicatie en de belangrijke doelgroepen van het omgevingsmanagement namelijk de omwonenden en gebruikers van het Stationsgebied.

Zelfs de zelfkritische opmerking van de verantwoordelijke voor de communicatie bij Corio: ”Dat we nogal zendgericht zijn”, heeft de onderzoeker blijkbaar niet kunnen verleiden om ook eens aan de ontvangers te vragen hoe het geheel beleefd wordt. Daarmee vind ik dat de onderzoeker zich wel erg makkelijk van zijn opdracht af maakt.

Ook de opmerkingen van de diverse omgevingsmanagers met betrekking tot de moeizame verhouding met de afdeling Stadswerken en met aannemers en uitvoerders krijgen geen vervolg door ook eens met die andere kant te praten.

Tevens miste ik in de uitgebreide literatuurlijst het rapport van de Utrechtse Rekenkamer over het Stationsgebied uit 2009. In dit rapport werden vele behartigenswaardige dingen gezegd over de communicatie en wat had het mooi geweest als Baetens gekeken had wat er nu, zes jaar later, van die aanbevelingen terecht gekomen is. Wat mij betreft gemiste kans nummer drie.

Samengevat kun je zeggen dat we met dit boek een zeer eenzijdig beeld krijgen over communicatie en omgevingsmanagement en dat van een echt onderzoek geen sprake is geweest.

Al met al staat er voor mensen die het project Stationsgebied al jaren van nabij volgen nauwelijks nieuws in het boek en voor mensen die het niet gevolgd hebben, geeft het onvoldoende informatie om zich een afgewogen beeld te vormen anders dan dat tussen droom en daad complexiteit zit. Maar dat zal niemand verbazen. Evenmin als de conclusie dat bij dergelijke zeer langdurige projecten, de jaren eerder afgesloten contracten met partners in een sterk veranderende wereld als een te knellend keurslijf worden ervaren. Lees Het huwelijk van Elsschot er nog maar eens op na

 

Tussen droom en daad van Dr. Ton Baetens, een uitgave van Uitgeverij SEP, Prinses Mariestraat 36, 2514 KG Den Haag. Bestellen kan via www.sepuitgeverij.nl (prijs per boek 14,95).