Cultuurjournalist Henk Roozeboom presenteert nieuwe theatervoorstellingen op Utrechtse podia. Dit keer over Na mij de Zondvloed.

De acteurs Eran Ben-Michaël en George Elias Tobal krijgen van de Stadsschouwburg de vrije hand om de hoofdzonde Hebzucht in de programmaserie Na mij de Zondvloed vorm te geven. De acteurs zeggen met verrassende invalshoeken te komen. 

            Onder de noemer Zin op zondag programmeert de Stadsschouwburg, in stadsrestaurant Zindering dit seizoen een aantal programma’s waarin verdieping centraal staat. In deze programmaserie Na mij de Zondvloed koppelen diverse theatermakers hun maatschappijvisie aan die van een van de zeven hoofdzonden.

            De Israëliër Ben-Michaël en de Syriër Tobal toeren door het land met deel twee van hun theaterdrieluik 'Eran en George lossen wereldvrede op'. Dat is een reeks voorstellingen waarin zij het Arabisch/Joodse conflict op een zeer persoonlijke en invoelbare manier bespreken. Zo ruziën de twee vrienden bijvoorbeeld over de vraag wie van de twee, gezien hun afkomst en geschiedenis, nu eigenlijk het zieligst is.

            Hun ontroerende en traumatische familie-ervaringen laten, dankzij hun persoonlijke verhalen, het publiek niet onberoerd. Diepgewortelde vooroordelen schieten over en weer en voordat hun vriendschap echt bezegeld kan worden en wereldvrede misschien een kans maakt, moeten heel wat controverses worden overbrugd.

            Tijdens de presentatie van Hebzucht gaan de acteurs een controverse dan ook niet uit de weg. December met pakjesavond en cadeaus onder de kerstboom is, volgens de acteurs, de maand bij uitstek om het eens over hebzucht te hebben. “En,” voegt Ben-Michaël daar aan toe, “het is hoog tijd dat we de morele negatieve kant die aan hebzucht kleeft, nu eens anders benaderen. Wij houden een pleidooi voor hebzucht.”

            Want, zo stellen de acteurs, mensen zijn niet gelijk aan elkaar. In Nederland claimt de ene groep meer rechten op luxe en faciliteiten dan een andere groep. Ben-Michaël: “We denken eerst aan onszelf. Wij claimen de rechten op onze luxe en faciliteiten als eerste. Gewoon, omdat we hier geboren zijn, belasting betalen, zijn opgegroeid en denken dat wat hier is, ook voor ons is.”

            Als voorbeeld haalt Ben-Michaël aan hoe we de slachtoffers van de discotheekbrand in Roemenië behandeld hebben. “In Roemenië kennen ze geen brandwondencentra dus die slachtoffers werden hier geholpen. Maar niet allemaal, want als er dan wat in Nederland zou gebeuren, zouden we onze eigen mensen niet kunnen helpen. Moreel gesproken zou je denken dat je juist iedereen moet helpen. Maar men ging al van de gedachte uit dat als ons zelf iets overkomt, we dan het eerst aan onszelf denken.”

            Met verschillende scènes laten de acteurs van deze soort hebzucht varianten zien. Daarnaast hebben ze ook gasten uitgenodigd. Acteur Jouman Fatal leest een column voor. Korneel Evers voert een eenakter op. En professor Marcel Zeeman van de Universiteit Tilburg zal de relatie tussen hebzucht en economische groei komen bespreken.

            De theatrale presentatie zal de vorm krijgen van een kerkdienst, waarbij accordeonist Kay Krijnen de muziek verzorgt. We spelen op de vroege zondagmiddag, dus die link met een kerkdienst was snel gemaakt,” zegt Ben Michaël, “Maar die zwaarte zal de voorstelling zeker niet krijgen. Of misschien komt er toch wel een dominee opdagen die in een morele preek de hebzucht aan de kaak wil stellen.”

Voorstelling: Na mij de zondvloed: Hebzucht, door: theatergroep Rast, regie: Eran Ben-Michaël en George Elias Tobal, te zien in: stadsrestaurant Zindering, dd: 6-december, kaarten en informatie: www.stadsschouwburg-utrecht.nl