Langzamerhand wordt duidelijk dat de seksboten van het Zandpad niet meer gebruikt gaan worden. De rechter vindt het terecht dat de gemeente Utrecht de exploitatievergunningen introk.

Een rechtszaak tegen het intrekken van de contracten door het Waterschap loopt nog, maar zal allicht zwakker staan nu de zaak rond de exploitatievergunningen duidelijk is. Daarmee komt binnenkort de weg vrij voor het uitbreiden van ligplaatsen voor echte woonboten: ongeveer 40 stuks kunnen erbij langs het Zandpad.

Dat is goed nieuws voor diegenen die proberen in Utrecht op het water te gaan wonen. Want alle huidige ligplaatsen zijn bezet, veel roulatie is er niet, en ook de koopplaatsen voor historische schepen in de Veilinghaven zijn alle in gebruik. En uitbreiding, bijvoorbeeld langs de westoever/Kanaalweg van het Merwedekanaal of in de Oude Rijn bij De Meern, is niet voorzien door de gemeente Utrecht.

Het opheffen van de ligplaatsen voor de seksboten in de Vecht biedt Utrecht dus een uitstekende gelegenheid voor uitbreiding: het betekent dat de Utrechtse Havenatlas en het bijbehorende woonbotenbeleid moet worden aangepast, en dat overleg met het Waterschap over een andere ligplaatsinvulling langs het Zandpad binnenkort opgestart kan worden.

Want met de huidige prostitutieplannen worden de nu gesloten drijvende werkplekken uiterlijk in 2016 vervangen door de werkplekken op de vaste wal. Kortom, Utrechtse politiek, zet dat nare gedoe rond de drijvende peeskamertjes van het Zandpad eens om in kansen voor de woonboot-wachtlijst!

Hans Berends

(oud-fractie medewerker Leefbaar Utrecht)