De Fietsersbond is tegen de plannen om fietsen te gaan verbieden op de Oudegracht en Vismarkt. Voorzitter Peter van Bekkum legt uit waarom.

Door Peter van Bekkum - De Fietsersbond heeft bezwaar aangetekend tegen het verbod om te fietsen op de Oudegracht. De gemeente wil het voetgangersgebied uitbreiden met de Oudegracht, tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat. Om de veiligheid te vergroten, moeten fietsen worden verbannen. Maar de Fietsersbond vindt de stedelijke drukte geen probleem, het gaat weinig tot nooit mis.

Het fietsverbod gaat niet werken, omdat het niet aansluit bij de momenten en plaatsen waarop het druk is. De Fietsersbond wil dat het winkelgebied toegankelijk blijft voor fietsers. Dat kan eenvoudig door de Oudegracht als wandelstraat in te richten, waar de fiets te gast is en niet verboden. De drukte kan worden verminderd door te zorgen voor een echt aantrekkelijke fietsroute via het Domplein en de Lange Nieuwstraat. 

De Fietsersbond vindt de stedelijke drukte op de Vismarkt en de Stadhuisbrug geen probleem. Uit onderzoek blijkt dat als het erg druk is, fietsers niet op de Vismarkt rijden. Of ze fietsen er langzaam of stappen af. Een verbod zonder een aantrekkelijke alternatieve route werkt niet, blijkt uit ander onderzoek: fietsers zullen het verbod negeren. En dat leidt alleen maar tot méér irritatie tussen voetgangers en fietsers. 

Bij de cafés aan het Wed, de Lichte en Donkere Gaard mag ook tot 18:00 uur niet gefietst worden. Onbegrijpelijk, omdat het hier alleen ‘s avond druk is, maar dan is het fietsen dus niet verboden. Gehandicapten kunnen een ontheffing aanvragen. Ook voor bevoorradings¬verkeer maakt de gemeente een uitzondering. Fietsers verdwijnen dus niet uit het straatbeeld en andere fietsers zullen hen volgen. Zij zullen een bekeuring niet begrijpen. 

De gemeente schept met de nieuwe regels veel verwarring in het centrumgebied. Zo blijft parkeren van je fiets aan de Oudegracht toegestaan, maar je moet er wel naar toe lopen. Op de Zadelstraat en Servetstraat, tussen de Mariaplaats en het Domplein, is het vaak druk met voetgangers, maar hier mag je wel fietsen, de fiets is hier te gast. En het Domplein is ingericht als zgn shared space, waarbij het verkeer kris kras door elkaar mag bewegen.  

De Fietsersbond wil dat de Oudegracht wordt ingericht als wandelstraat, waar de fiets te gast is. Daarmee blijft het centrumgebied toegankelijk op de fiets. Fietsers verbieden werkt niet, omdat het verbod niet aansluit bij de drukte. En handhaving van het verbod is duur. De lappendeken van verschillende regels en ontheffingen is verwarrend.

De drukte kan worden verminderd door fietsers een echt aantrekkelijke alternatieve route te bieden, van het Janskerkhof via Korte Jansstraat, Domstraat, Domplein, Korte en Lange Nieuwstraat, Agnietenstraat, Nicolaaskerkhof en Nicolaasstraat of Doelenstraat naar de Tolsteegbrug. De aanstaande herinrichting van de Lange Nieuwstraat is daarvoor lang niet voldoende; de route tussen het Nicolaaskerkhof en het Ledig Erf moet ook echt veel beter.