In 1968 heb ik het in een mooi plakboek over de Tourzege van Jan Janssen opgenomen: een papieren hoedje van de Franse firma Butagaz. Het geval werd uitgeworpen door de reclamekaravaan bij de doortocht in Les Landes. 

Dit jaar wordt geschiedenis geschreven: voor het eerst komt in de Tour ook materiaal uit Utrecht op straat te liggen: een sleutelhanger met de Dom en Nijntje, in een gele trui, op een rode fiets. Miffy’s bicycle staat erop. In Engeland en Frankrijk zullen ze weten dat de Tour in 2015 in het hart van Nederland start.

Bij de sleutelhanger blijft het niet. Utrecht weet van uitpakken, om te beginnen in Leeds. De stad staat er met een stand vol banieren en promotieartikelen. Zo doen alle etappeplaatsen dat, jaar in, jaar uit.

Folders van Utrecht liggen er, in diverse Europese talen. Een setje ansichtkaarten. Vier zijn het er. Beeld van het Tourlogo en Nijntje voor een brug. Het witte silhouet van een vrouw met een kinderbakfiets, de Domtoren op de achtergrond. Het silhouet van de Domtoren tegen het decor van de Oude Gracht met een rondvaartboot onder een brug. Het Rietveld-Schröderhuis, met festivalpubliek op de achtergrond.Stadspromotie!

De sleutelhangers worden uitgeworpen door vier Utrechtse Skoda’s, onderdeel van de kilometers lange reclamekaravaan. Tourdirecteur Christian Prudhomme is al gefilmd op de motorkap van zo’n voor hem heel bekende auto. Hij heeft alleen geen levensgrote Nijntje, of Miffy op zijn dak.

Blijkbaar is de schepping van Dick Bruna voor de stadsmarketeers toch het meest unieke selling point van de Domstad. Ik weet niet of het de juiste manier is om Utrecht in de machinerie van de Tour aan het volk te tonen. Ik bedoel: de stad is rijk genoeg aan symbolen om meer varianten te bedenken.

Nijntje alleen lijkt me iets te beperkt. Ik weet niet of het de juiste manier is om Utrecht in de machinerie van de Tour aan het volk te tonen. Ik bedoel: de stad is rijk genoeg aan symbolen om meer varianten te bedenken. Nijntje alleen lijkt me iets te beperkt.

Zelf zie ik die mooie naakte vrouw van Moesman al voor het peloton uit fietsen, met die viool op het achter-rekje. En dan mag ze van mij zakken vol Nijntje-sleutelhangers rondstrooien.

In de karavaan rijden naast auto’s de gekste vehikels rond, vaak zijn het aangeklede motoren. Zoiets moet ook te bedenken zijn met een Rietveldstoel op wielen. In Utrecht hebben ze ongetwijfeld ook gedacht aan een Domtoren op het dak van zo’n Skoda, maar dat wordt natuurlijk weer te link voor bruggen en viaducten. 

De ploegenpresentatie is elke donderdagavond voor de Tour ook een goede gelegenheid om smoel te tonen. Leeds deed het in de stedelijke Arena. Voor tienduizend man publiek werd het een soort Britse All-Star-Show met een elite aan muzikanten uit Leeds en omstreken. 

Ik maak me wat dat betreft geen zorgen over de presentatie in Utrecht. Met helden als Blaudzun en Kyteman moet de Tour in 2015 echt gaan schallen en rocken.

Jeroen Wielaert