Het autoluwe centrum van Utrecht begint binnenkort bij het Merwedekanaal. Auto's parkeren kan aan de westkant van de Jaarbeurs, maar wie toch het centrum wil binnenrijden kan dat doen over de Graadt van Roggenweg die wordt ingericht als weg voor bestemmingsverkeer en een 30 km. zone.

"We laten het verleden achter ons", zei wethouder Victor Everhardt woensdag toen hij de plannen voor Fase 2 van de vernieuwing van het Stationsgebied bekendmaakte. Dus: geen ondertunneling van het Westplein, maar een Lombokplein dat geen toegangspoort van de stad meer is maar een locatie die attractief moet worden om te verblijven.

Wethouder Everhardt (D66) tijdens de presentatie. Foto: Ton van den Berg

Met het kiezen voor een autoluwe binnenstad is het ook niet meer noodzakelijk de Van Zijstweg te verbreden. Aan dit gedeelte waar de Jaarbeurs nog een parkeerterrein heeft komt na 2023 woningbouw en is er plek voor winkels en horeca.

De toekomst van de stad, volgens Everhardt en de rest van het college van b en w, is als het gaat om vervoer: prioriteit geven aan de fiets en de voetganger. Dat gebeurt al in andere delen van de binnenstad en dus ook in het uitbreidingsgebied.

De Catharijnesingel en Paardenveld blijven via de westkant nog wel gewoon bereikbaar voor de auto, 'maar het zal een lange reis worden' voorspelt wethouder Lot van Hooijdonk die zei 'gelukkig' te zijn met de gepresenteerde plannen waarin nadruk ligt op 'duurzaamheid, kwaliteit van de leefomgeving, energieneutraal en klimaatbestendig'.

Westkant

Fase 2 van het Stationsgebied is met name de ontwikkeling van de westkant, het gebied rond de Jaarbeurs. Volgens wethouder Everhardt gaat het erom dit deel van de stad te verbinden met de historische binnenstad. Dat gebeurt onder andere door meer levendigheid te brengen rond de Jaarbeurs, op het plein en de zogeheten centrale as die loopt naar het Merwedekanaal en de Veilinghaven. De vestiging van de megabioscoop is een voorbeeld, maar de wethouder denkt ook aan winkeltjes en horeca in de plinten langs die as. Een as die vooral groen moet worden.

Daarmee is de geplande hoogbouw aan het Jaarbeursplein niet weg. Integendeel, zoals al gepland komen daar enkele kantorenpanden zoals een 70 meter hoog WTC-gebouw voor de deur van het Stadskantoor en aan het plein zelf komen ook nog 1 tot 2 gebouwen van circa 40 tot 50 meter hoog. Overigens bouwt de NS ook nog een kantorengebouw direct naast het nieuwe Stadskantoor.

Watertaxi en monorail

Wie Utrecht met de auto komt binnenrijden aan de westkant van de stad wordt uitgenodigd te parkeren aan de Overste den Oudenlaan, vandaar moet het in de toekomst mogelijk worden op een snelle manier de oude binnenstad te bereiken, misschien wel met een monorail, filosofeert Everhardt of met een watertaxi via het Merwedekanaal en de Leidsche Rijn.

Dat filosoferen laat zien dat Fase 2 nog verdere uitwerking nodig heeft en een structuurvisie. Die inspiratie hoopt hij te vinden met vele betrokkenen door in andere (Europese) steden te gaan kijken hoe die werken aan een 'gezonde verstedelijking'.

Wat wel vaststaat is dat het gebied duurzaam moet worden en zogeheten energieneutraal met het opwekken van eigen energie via bijvoorbeeld koude/warmte opslag en zonnepanelen. Voor die laatste stelt de Jaarbeurs duizenden vierkante meters dak ter beschikking en als het kan worden daar ook delen van gebruikt voor het verbouwen van groenten in stadskassen.

Het Westplein wordt Lombokplein. Foto: Ton van den Berg