Beton en asfalt wordt verwijderd van de busbaan op het Vredenburg. In drie dagen tijd moet er een nieuwe asfaltlaag gelegd worden zodat de bussen daar vanaf maandag weer kunnen rijden.

Het 'klusje' gaat ook in de avonduren door om zo het circa 150 meter lange weggedeelte op tijd klaar te krijgen. Een haastklus in tropische temperaturen waarbij door de wegwerkers veel water gedronken wordt.

De nieuwe asfaltlaag is volgens een medewerker van de gemeente zeer zeker niet geschikt om in de toekomst daar een tram over heen te laten rijden. Dat zou volgens hem ook gelden voor de busbaan tussen de Viestraat en de Biltstraat. Die in 1999 aangelegde weg zou zo om te bouwen zijn tot tramstraat, maar dat wordt nu dus als onmogelijk bestempeld.

Er zijn nog steeds plannen om een tram door de binnenstad te laten rijden, maar dat zou dus volgens de medewerker van de gemeente betekenen dat alle wegen dan weer overhoop gehaald moeten worden.

Een archeoloog aan het werk op het Vredenburg.

Archeologen waren vrijdagavond ook actief op het Vredenburg omdat de weg zich bevindt op de locatie waar vroeger de gracht rond het kasteel Vredenburg zich bevond. Onze voorouders hebben als verharding die gracht volgegooid met puin.

De archeologen brachten diverse plekken in kaart want voor verder onderzoek is geen tijd. De ondergrond wordt afgeschermd met een speciale laag die als een vloerkleed werd uitgerold. Daar bovenop komt granulaat en een nieuwe asfaltlaag.

Een 'vloerkleed' als onderlaag voor granulaat en asfalt.