Door Louis Engelman - Op een drijvende bok is woensdagmorgen de gerenoveerde witte Muntbrug vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal het Merwedekanaal ingevaren. Een imposante gele kraan ligt klaar om het gevaarte donderdagmorgen op z’n oude plek terug te leggen.

De brug vormt daarna weer de verbinding in de drukke fietsroute van de Leidseweg naar het centrum van de stad. Het wegdek van de Muntbrug is aangepast. Er is meer ruimte voor de fietsers gecreëerd. De tijdelijke pontonbrug zal worden afgebroken.

Volgens perswoordvoerder Theo de Lange van Rijkswaterstaat is het de bedoeling dat de werkzaamheden aan de Muntbrug nog vóór het eind van de schoolvakantie zijn afgerond. De elektrisch te bedienen draaibrug is daarna weer volledig operationeel.

In september van het vorig jaar werd de Muntbrug voor een grote opknapbeurt naar Machinefabriek Knook in Moerdijk versleept. Dit gespecialiseerde metaalbedrijf heeft de in 1887 gebouwde brug in z’n oorspronkelijke staat teruggebracht. Ook zullen straks de originele lantaarnpalen bij de brug worden geplaatst. Woordvoerder Theo de Lange voorspelt dat samen met de eerder vernieuwde Leidsche Rijnbrug dit stukje stad er als ‘een plaatje’ uit zal gaan zien.

De Muntbrug is nog de enige van de oorspronkelijk 17 draaibruggen in het Merwedekanaal die op z’n eigen plek is blijven liggen. Vijftien bruggen zijn verdwenen en de Rijnhuizerbrug uit Jutphaas is naar Vianen verhuisd.

Een imposante drijvende kraan moet de brug donderdagmorgen voorzichtig op de plaats takelen die het al in 1887 kreeg. Foto: L. Engelman