Door Kylie Fletcher - Binnen de journalistiek is de krant tegenwoordig een verdwijnend verschijnsel. Steeds minder mensen hebben een abonnement of kopen een exemplaar; steeds meer nieuws verplaatst zich naar het internet. Desondanks vond een groep jonge horecaondernemers het tijd voor een nieuwe, gratis, krant: Frisse Mosterd.

Joris Roovers, een van de initiatiefnemers, legt uit: ‘Frisse Mosterd is voor iedereen in Utrecht die affiniteit heeft met de horeca. We willen laten zien dat er toch een hoop spannends gebeurt op culinair gebied in onze stad. Zo zijn er veel leuke, nieuwe zaken, die het gros van de mensen nog niet kent. We hebben het echt als een pilot, experiment, opgezet. We willen de krant dit jaar zes keer uitbrengen, in een oplage van 10.000 exemplaren per editie.’

Deze week verscheen het tweede nummer van Frisse Mosterd. Het idee voor een ‘old-skool’ krant (zoals de mannen het zelf noemen) is ontstaan omdat ze vooral veel recensies over de Utrechtse horeca tegenkwamen op internet en in andere bladen, maar weinig ‘leuke verhalen’.

Roovers: ‘Wij wilden niet het zoveelste recensieplatform worden. Maar juist de andere kant laten zien: nieuwe, interessante concepten uitlichten, mooie en leuke verhalen achter de horeca vertellen. Dat ene gezellige zaakje met die leuke chef. Een spannend nieuw concept. En juist in een krant, omdat we lekker eigenwijs zijn. Daarbij is een krant laagdrempelig. Iets wat je vluchtig kunt pakken en doorlezen. Je wacht op een afspraak in de kroeg en je pakt even een krantje mee. Je bladert het snel door en zie je iets interessants, dan blijf je wat langer bij een pagina hangen.'

Een ouderwetse krant dus. Maar waar komt de naam Frisse Mosterd vandaan? ‘Natuurlijk moest de naam iets met eten te maken hebben en kwamen we erop uit dat de krant de smaakmakers van Utrecht moest belichten. En wat is in veel gerechten een smaakmaker? Juist. Mosterd’, aldus een lachende Roovers.

De nieuwe editie van Frisse Mosterd is te verkrijgen bij diverse horecazaken in Utrecht.