De rubriek Welvaart Utrecht over de opkomst van de stad in de afgelopen vijftig jaar, iedere maandag, woensdag en vrijdag in Nieuws030. Vandaag deel 42.

Louis Engelman - Om meer inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige ontwikkelingen aan de binnenstadskant van het Stationsgebied neem ik de Catharijnesingel als vertrekpunt, gezien vanaf de Amsterdamsestraatweg. Sinds 2015 stroomt er weer water over het in de begin jaren zeventig drooggelegde stuk dat toen de Catharijnebaan werd genoemd. De tot voor TivoliVredenburg hernieuwde singel is absoluut een verbetering van het stadsgezicht en een terecht herstel van de vroegere singelstructuur. Een nieuwe brug verbindt inmiddels Wijk C met de Daalsesingel.

Circa honderd meter verderop is in 2015 de Vredenburgknoop aangelegd, een stelsel van bruggen die het auto-, fiets-, voetgangers- en busverkeer uit elkaar moeten houden. Dat is zeker nodig, want dagelijks passeren hier ruim 25.000 fietsers en 2850 bussen. Op de hoek is het voormalige Staffhorstgebouw (vroeger Vinke) opgeknapt.

Rechts zien we het Smakkelaarsveld, dat er nu nog behoorlijk troosteloos bij ligt. Volgestouwd met fietsenstallingen is het een plek in Utrecht die hooguit door toeristen zal worden gewaardeerd. Al die opgestapelde fietsen. Chaos! Een foto hiervan thuis te laten zien is toch schitterend? Rare jongens die Utrechters, nietwaar?

Hoe dit deel van de stad moet worden aangepakt is nog niet geheel duidelijk. Nadat het plan voor een bibliotheek annex filmhuis de eindstreep in 2013 in de raad niet haalde, wordt nu bekeken of er een woontoren langs het spoor kan worden gebouwd. Het Smakkelaarsveld zou dan een parkachtig karakter moeten krijgen.

In deze visie zou de gedempte Leidsche Rijn in ere kunnen worden hersteld en opnieuw worden aangesloten op het pas geopende singeldeel bij TivoliVredenburg. Het is dan mogelijk om met een boot vanaf de Catharijnesingel onder het spoor door naar de Munt te varen. Maar om dit te realiseren zal het water van 4 naar 6,1 meter moeten worden verbreed.

Dat is zeker leuk voor de bewoners van het Noordgebouw, dat wordt neergezet bovenop de Noordertunnel tegenover het HC-deel met de Mediamarkt. Het tot 48 meter hoge pand wordt multifunctioneel. Het herbergt een vier-sterren hotel (Inntel Hotels met 162 kamers en gaat Utrecht City heten), biedt plek aan 16 appartementen, heeft 8.000 vierkante meter kantoorruimte en 3100 m2 winkelfunctie.

De publieksfuncties komen zowel op straatniveau te liggen (bij de ingang van de Noordertunnel) als aan de andere kant op de hoogte van het nieuwe Stationsplein. Dit plein bovenop de grote fietsenstalling wordt verfraaid met een kleine vijver waarin een historische plattegrond van Utrecht zichtbaar zal zijn.

Het huidige Vredenburgplein ondergaat op dit moment een metamorfose. Na de sloop van Peek & Cloppenburg is er een nieuw complex gebouwd met winkels op de begane grond en eerste verdieping, plus daar boven 76 appartementen. Twee nieuwe brede ingangen gaan de toegang vormen naar het vernieuwde winkelcentrum van Hoog Catharijne en naar het station. Om die reden heeft het complex de naam ‘Entreegebouw’ gekregen.

Over de inrichting van het Vredenburgplein wordt nog gesteggeld. Het is de bedoeling dat het veel meer dan nu het karakter krijgt van een binnenstedelijke ‘huiskamer’. Een passend kunstwerk zou dat gevoel moeten accentueren. Met vele anderen denk ik dan meteen aan een fraaie fontein. Maar daar bleken de marktkooplieden – vrezend ruimte voor de weekmarkt kwijt te raken – niet zo enthousiast over te zijn. De gemeente heeft nu vijf kunstenaars geselecteerd die een ontwerp hebben gemaakt voor het plein. De Utrechtse bevolking kan daarover haar voorkeur uitspreken. Via de website CU2030.nl/kunst kan tot 18 juni een stem worden uitgebracht op het favoriete kunstwerk. Na 20 juni wordt de winnaar bekend gemaakt.

De definitieve herinrichting van het plein zal pas in de lente van 2018 klaar zijn. Veel later dus dan de opening van het Entreegebouw voor de toegang tot Hoog Catharijne. Dit is al dit voorjaar in gebruik genomen. Onder het plein en het Entreegebouw is de voormalige Vredenburggarage in de richting van de Catharijnesingel uitgebreid. Deze biedt nu plek aan 1270 auto’s.

Volgende deel: Hoog Catharijne ondergaat metamorfose

Het Smakkelaarsveld is één grote fietsenzee. Foto: Nieuws030