Jeroen Wielaert - De Tour de France in de stad kunnen krijgen, maar er toch van af zien op het laatste moment. Voor mij is het voortaan de ‘Londen-bocht’, als voorbeeld van ernstige onbetrouwbaarheid.

Burgemeester Boris Johnson ziet het anders, namelijk als een moeilijk, pijnlijk besluit. De conservatieve bestuurder heeft deze week een geweldig nummer gemaakt van zijn Tourweigering voor 2017. ‘A no-brainer’ noemde hij het zelf, iets waar je niet lang over hoeft na te denken. Zelf vroeg ik me af of de man eigenlijk wel hersens had.

De Tourstart van 2007 was een groot feest onder de Big Ben. De toenmalige socialistische burgemeester Livingstone zag het evenement als een geweldige mogelijkheid om het fietsen te promoten. Het was onderdeel van zijn beleid om het autoverkeer in de Londense City te verminderen. Ivo Opstelten pikte dit milieuthema op voor Rotterdam en Utrecht had het nakijken: de Tour vertrok in 2010 eerst uit de Maasstad. Zowel in Londen als in Rotterdam is de luchtverontreiniging niet verminderd.

Aleid Wolfsen heeft ruime kansen gehad om van de Tour in Utrecht af te zien. Er waren stemmen genoeg die vonden dat het te duur was, raadspleidooien voor de bevordering van de breedtesport en groot kabaal dat Utrecht zich af moest wenden van een door doping besmeurd circus.

Op 4 en 5 juli 2015 heeft Utrecht beleefd waarom het goed was dat Wolfsen de Tourplannen heeft doorgezet. Jan van Zanen mag zich nu buigen over de vraag of het over tien jaar nog eens vrolijk moet worden herhaald. De vraag is hoeveel Boris Johnson er in Van Zanen steekt. En zeker of Christian Prudhomme nog wel een burgemeester wil vertrouwen, vooral in steden waar de Tour al eens is geweest.

Johnson beleefde in 2012 geweldige Londense Olympische Spelen als opvolger van Livingstone. In 2014 mocht hij Prudhomme de hand schudden na de aankomst van de derde Touretappe na de Grand Départ in Leeds en Yorkshire. Natuurlijk smaakte het naar meer, ten eerste voor initiatiefnemer Gary Verity. De recente Tour-zege van Chris Froome sterkte iedereen in de overtuiging dat een nieuwe Tourstart in Londen een heel goed idee was. Froome is nu de kopman in het koor van hen die schande spreken over het afblazen door de burgemeester. Hij zei: ‘Een van de doelen van onze ploeg is om de mensen aan het fietsen te krijgen. Hier is een grote kans gemist.’

Johnson heeft zelf uitgelegd dat hij 35 miljoen Pond te veel geld vindt voor een kort evenement en dat het geld beter besteed kan worden aan fietspaden. Er zijn mensen die hem daarin gelijk geven. Blijkbaar had Boris niet de hersens om de opbrengst te becijferen, laat staan om de schade aan het verlies van goodwill te berekenen. Hij had ook even kunnen bellen met zijn politieke vrind Van Zanen om te vragen hoeveel die Tour Utrecht heeft gekost. Een derde van wat Londen er in wilde steken, had hij vernomen.

In Utrecht zijn ze nog bezig met het berekenen van de opbrengst van de Grand Départ 2015. Die cijfers zullen ook Jan van Zanen een indicatie geven voor een eventuele herhaling in 2025. Tegen die tijd heeft Utrecht het beste fietspadennetwerk van de wereld, terwijl het in de City van Londen blijft stinken. Kwestie van hersens.