Roger Vleugels - De verbouwing van het Stationsgebied is weliswaar een grote, maar ook een hele gewone verbouwing. Het is er een met de gewone budgetoverschrijdingen. Veel wordt 10-20-30-40% duurder. Dat is normaal. Zo normaal dat de gemeenteraad kostenverhogingen tot 20-30% met wat gesputter standaard accepteert. Iets wat bouwers en gemeente natuurlijk vooraf weten.

Is een overschrijding groter dan vergt het weliswaar wat wrikken maar ook dat wordt doorgaans geaccepteerd.

Wat niet normaal is, is dat in het Stationsgebied zeer vele miljoenen niet uitgegeven worden, ze klotsen over de rand van de nieuwe Catharijnesingel. Of niet?

Niveau 2 van de tijdelijke fietsenstalling Smakkelaarsveld

Vorig jaar had opgeleverd moeten zijn een tweede verdieping op de tijdelijke fietsenstalling op het Smakkelaarsveld. Volgend jaar opent de eerste fase van de definitieve fietsenstalling station-centrumzijde.

Het beleid lijkt te zijn net zo lang uit stellen zodat het 'zonde' wordt om dat geld uit te geven. Het gaat samen met aanpalende kosten, bijvoorbeeld tijdelijke weg voor zware kranen, om miljoenen.

Bieb Smakkelaarsveld

Deze is afgeschoten, maar er waren reserveringen gemaakt, waar zijn die? Omdat de bieb Smakkelaarsveld niet doorgaat is de aanleg van de HOV-baan ter plaatse goedkoper. Tezamen gaat dit om miljoenen.

Lagere kosten HOV-baan bij Scandic Crown

Door juridische procedures is de aanleg van de HOV-baan Jaarbeurszijde vertraagd wat op zich het project iets duurder maakt, maar door de vertraging hoefden allerlei tijdelijke voorzieningen niet aangelegd te worden. Ofwel, ook hier miljoenen niet uitgegeven.

Geen sneltramhalte Jaarbeurszijde onder OV-terminal

De huidige tijdelijke eindhalte van de sneltram op het Jaarbeursplein had via een bocht naar rechts verplaatst zullen worden naar onder de OV-terminal aan Jaarbeurszijde. Het was de bedoeling dat de tram daar kop zou wisselen en via de Leidseveertunnel zou doorrijden naar zijn tweede eindhalte: onder OV-terminal Centrumzijde.

Er is besloten dat de huidige tijdelijke eindhalte Jaarbeursplein blijft waarna de tram linksaf gaat naar centrumzijde.

Ofwel: op de eerste plaats voor reizigers een veel langere overstaproute en op de tweede plaatse kost dit miljoenen minder. [Pikant: een deel van de tramhalte Jaarbeursplein onder de OV-terminal is al wel gebouwd is, roltrappen, lift e.d. Mogelijk gaat dit nu als tweede busperron of als taxi-perron gebruikt worden.]

Geen Westpleintunnel

Afgezien van stedenbouwkundige en milieu overwegingen is het niet aanleggen van deze tunnel een bezuiniging van tientallen miljoenen. Aangevuld met miljoenen voor aanpalende klussen, zoals omleidingen, werkwegen, enz.

Vele, vele tientallen miljoenen worden niet uitgegeven. De vraag is waar blijven die wel beschikbare en/of gereserveerde miljoenen?

Tip: Misschien zijn ze te gebruiken voor het laatste stuk Catharijnesingel, van het gebouw Nieuw Hoog Catharijne [nu in aanbouw] tot aan Hotel Karel V, te financieren. Voor dit laatste stuk is namelijk nog geen cent beschikbaar.