Roger Vleugels - De aanpak van het Stationsgebied, het grootste centrumvernieuwingsproject van Nederland, gaat fantastisch, als we voorlichters mogen geloven. Zij maken teksten waardoor het zicht op de werkelijke stand van zaken verloren gaat. In deze column enkele observaties zonder hun spin, frame of andere camouflagetechnieken.

Het voorzetgebouw Hoog Catharijne

De bouw van deze nieuwe entree voor Hoog Catharijne aan de stationskant zou beginnen op 1 september 2015. Dit werd uitgesteld tot 1 december 2015. Is heden nog niet gestart.

Ooit werd die 1 september 2015 genoemd als uiterste startdatum in verband met de koppeling met de oplevering van de Noordpassage in het nieuwe Hoog Catharijne. Dit is de passage langs de nieuwe C&A en H&M door het hotel in aanbouw over de toekomstige Catharijnesingel via het nieuwe Entreegebouw naar het Vredenburg.

Fietsenstalling Stationsplein

De eerste fase van de fietsenstalling onder het toekomstige Stationsplein wordt geopend met 1 jaar vertraging.

De redenen voor deze vertraging zijn aandoenlijk. Door later te openen is er voor fietsers een veiligere route naar de garage te realiseren; is meteen een groter deel in gebruik te nemen; en is het handiger in te passen in bouwschema’s. Niet goed valt in te zien waarom deze argumenten leiden tot een vertraging van een jaar en niet bijvoorbeeld van een of enkele maanden.

Misschien was het netter geweest om de echte reden voor de vertraging te vermelden: de fietsrekken zijn te laat besteld.

Westpleintunnel

Via wat brak gegoochel met vervoersprognoses, opgeleukt met college retoriek over milieu, is onderbouwd dat de geplande tunnel onder het Westplein niet meer nodig is.

En passant zijn de andere redenen die er waren om deze tunnel aan te leggen, de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de gezondheid van de Kop van Lombok, voor het gemak terzijde geschoven. En niemand heeft het over het herbestemmen van het voor de tunnel gereserveerde geld.

Opgeleverde nieuwe stuk van Catharijnesingel

In december 2015 zou opgeleverd worden de Catharijnesingel vanaf het Paardenveld tot en met TivoliVredenburg, dus tot aan het in aanbouw zijnde Entreegebouw van het Nieuwe Hoog Catharijne.

Beetje verstopt kwam het bericht dat het stuk voor TivoliVredenburg een/twee maanden later opgeleverd zou worden. Dat bericht is inmiddels aangepast: niet voor zomer 2016.

HOV-baan tussen Smakkelaarsveld en Stationsplein

Deze zou 1 maart 2016 opgeleverd worden. Oorspronkelijk tot aan waar nu nog het busstation Centrumzijde is. Door onder meer vertraging in de aanleg van de expeditietunnel van het station is dat niet mogelijk. Er is nu een tijdelijke verbinding gemaakt tussen de HOV-baan en het busstation ter hoogte van de, als krot vermomde, traverse naar Hoog Catharijne.

Het paviljoen

Bijna weggestopt tussen grotere berichten was er het bericht dat deze maand begonnen wordt met de bouw van het twee verdiepingen tellende ‘Paviljoen’. Dit gebouw met onder andere horeca-functies komt op de betonplaat boven de perrons 1, 2, 3 en 4 van de OV-terminal.

Leuk en handig als we volgend jaar vanaf de OV terminal ‘buitenom’ over die plaat via het voorzetgebouw Hoog Catharijne in lopen.

Merkwaardig echter dat nergens toegelicht wordt hoe dit Paviljoen zich verhoudt tot het in de plannen staande gebouw van 8-10 verdiepingen. De constructie van de plaat is op hoogbouw berekend.

Sneltramhalte Jaarbeursplein

Deze oorspronkelijk als tijdelijk bedoelde eindhalte van de Nieuwegein/IJsselstein tramlijn wordt niet doorgetrokken naar perron D onder de OV terminal. Dit is zeer onwenselijk omdat het 400 meter extra lopen betreft voor de passagiers.

Het is ook onwenselijk omdat het doorrijden van deze tramlijn naar de perrons A en B aan centrumzijde van de OV terminal nog onzeker is en nog jaren duurt. Het is onzeker omdat nog steeds niet helder is of de tram van Nieuwegein/IJsselstein [hoge vloer tram] kan stoppen aan die perrons A en B want die worden gebouwd voor de Uithoflijn [lage vloer tram].

Overigens is het verplaatsen van de halte Jaarbeursplein naar perron D onder de OV terminal nog niet echt van de baan. Perron D wordt wel in sneltramgeschikte vorm [zonder de zaagtanden van perron C] aangelegd. Ik vrees echter dat dit puur is voor toekomstige sneltramlijnen die over de Dichtersbaan zullen gaan rijden.

De Megaplex-bioscoop Jaarbeursplein

Oorspronkelijke openingsdatum 2007! gaat volgens de jongste prognoses begin 2017 open. Ofwel heel misschien voor het Nederlands Film Festival volgend jaar, najaar 2017.